Stefan Löfven gratulerades av nordiska partiledarkollegor i Helsingfors

Statsminister Stefan Löfven (S) besökte Helsingfors under måndagen för att träffa ledande företrädare för de andra S-partierna i Norden. Statsministern träffade även de europeiska socialdemokraternas gemensamma kandidat i det kommande Europaparlamentsvalet. Med på resan var flera andra ledande svenska S-företrädare.

I Helsingfors hölls under måndagen och tisdagen årsmöte för SAMAK, samarbetsorganisationen för socialdemokratiska partier och LO-facken i Norden. Stefan Löfven (S) gratulerades till det förnyade förtroendet som statsminister av sina partiledarkollegor i de andra nordiska länderna samt av Frans Timmermans, de europeiska socialdemokraternas gemensamma ordförandekandidat till EU-kommissionen i det kommande Europaparlamentsvalet.

- Vi behöver en kraftfull och framtidsinriktad socialdemokrati, både i Norden och i Europa. Med Frans Timmermans har vi en stark gemensam kandidat som kan flytta fram positionerna för Socialdemokraterna i valet till Europaparlamentet. Det är viktigt för jobben, tryggheten och demokratin i Europa, sa Stefan Löfven.

Utöver valet till Europaparlamentet kommer både Danmark och Finland att ha nationella val under 2019. Socialdemokraterna ser ut att göra starka val i båda länderna. Dessutom kommer lokal- och regionalval att hållas i Norge i september.

- I en tid när socialdemokratin i Europa tappat mark är det glädjande att våra partier i de nordiska länderna nu har en tydligt positiv trend. Jag både hoppas och tror att vi innan årets slut har S-ledda regeringar i både Danmark och Finland, säger Lena Rådström Baastad, partisekreterare för svenska Socialdemokraterna, som också var på plats i Helsingfors.

För Ann Linde (S), utrikeshandelsminister och minister med ansvar för nordiska frågor, var SAMAK-mötet det första utlandsbesöket sedan regeringsbildningen.

- Det är naturligt att min första resa som minister med ansvar för nordiska frågor går till Finland som en del av regeringens ambition att fortsätta våra länders starka bilaterala samarbete, säger Ann Linde.

Presskontakter:

Maria Soläng, pressekreterare för statsminister Stefan Löfven, 0722-061 947

Joanna Abrahamsson, pressekreterare för utrikeshandelsminister Ann Linde, 0725-438 489

Martin Rynoson, pressekreterare för Socialdemokraterna, 0725-415 526

Socialdemokraterna i Almedalen 201928.6.2019 09:37:18 CESTPressmeddelande

Söndag 30 juni Invigningsceremoni: Utbildningsminister Anna Ekström en av talarna Temat för invigningen är en hyllning till demokratin som fyller 100 år i år. Utbildningsminister Anna Ekström är en av invigningstalarna, tillsammans med bland andra talman Andreas Norlén och demokratiminister Amanda Lind. Tid: 14:30-15:30 Plats: Almedalens scen Presskontakt för Anna Ekström är Anja L Sundberg, 076-116 77 45. Torsdag 4 juli Ekonomiskt seminarium: Så klarar vi välfärden när allt fler lever allt längre Finansminister Magdalena Andersson bjuder in till Socialdemokraternas ekonomiska seminarium, där temat för i år är hur vi klarar välfärden när allt fler lever allt längre. Samtalet leds av Katrine Marçal, journalist och författare, och deltar gör förutom Magdalena Andersson själv även Anders Ekholm, senior advisor vid Institutet för framtidsstudier, Karin Sundin, regionråd i Region Örebro samt Catharina Borgenstierna, VD för Camanio Care. Tid: 13:15-14:45 Plats: Aulan, S:t Hansskolan, S:t Han