Stefan Löfven väljs till ny ordförande för Europeiska socialdemokratiska partiet

Under Europeiska socialdemokratiska partiets (PES) kongress den 14-15 oktober väntas Stefan Löfven väljas till ny ordförande. PES samlar socialdemokratiska och progressiva partier i hela Europa. Partiordförande Magdalena Andersson och Stefan Löfven deltar på kongressen i Berlin.

Vi lever i en orolig tid. Det mycket allvarliga säkerhetsläget, klimathotet, de växande klyftorna och hotet mot demokrati är några av de stora utmaningar vi gemensamt står inför. I tider av dessa har Europas socialdemokrater en avgörande roll. Jag kommer ta mig an uppdraget som ordförande för PES med övertygelsen om Europas betydelse för den globala freden och säkerheten och för att se till att alla människor ska kunna möta en ljusare framtid, säger Stefan Löfven.

Äntligen kan det Europeiska socialdemokratiska partiet träffas för kongress igen. Jag ser fram emot att Stefan Löfven väljs till ny ordförande för PES. Vi socialdemokrater är väldigt stolta över nomineringen. Det breda stödet för Stefan Löfven som ny ordförande är ett erkännande för den svensk-nordiska socialdemokratins starka ställning, säger partiordförande Magdalena Andersson.

PES kongress sker den 14–15 oktober i Berlin med värdskap från det tyska socialdemokratiska partiet, SPD. Kongressen väljer PES ledarskap samt antar ett politiskt program för de kommande åren. Stefan Löfven är den enda kandidaten till ordförande.

Programpunkter

Fredag 14 oktober

18.30 Stefan Löfven väljs till ny ordförande för PES

Lördag 15 oktober