Sten Eriksson ny kommunikationsdirektör på Försäkringskassan

Sten Eriksson kommer närmast från Pensionsmyndigheten där han varit kommunikationschef sedan 2009. Han har även varit presschef och kommunikationsdirektör på Skatteverket.

- Sten Eriksson har gedigen erfarenhet från statlig verksamhet där han arbetat på strategisk nivå. Han har arbetat framgångsrikt med svåra kommunikationsfrågor. Jag är glad för myndighetens skull att Sten Eriksson kommer att finnas med i vårt fortsatta arbete, säger Maria Hemström Hemmingsson, tf generaldirektör för Försäkringskassan.

Sten Eriksson tillträder sin tjänst på kommunikationsavdelningen i mitten av augusti. Kommunikationsavdelningen består av cirka 60 personer och har i uppdrag att informera om socialförsäkringen och genom kommunikation bidra till verksamhetens mål. Sten Eriksson kommer också att vara en del av Försäkringskassans ledningsgrupp och rapportera till generaldirektören.

- Försäkringskassan är en stor, mångfacetterad och samhällsviktig verksamhet, där medarbetarna gör ett beundransvärt arbete, många gånger utan att det blåses särskilt mycket varmluft från externt håll på verksamheten.  Myndigheten är framstående i sin utveckling generellt sett. Jag vet också att den avdelning jag får ansvar för har mycket skickliga medarbetare. Så jag ser verkligen fram emot det här uppdraget, och att tillsammans med andra bidra till en bra utveckling, säger Sten Eriksson.

Inera och Försäkringskassan säger upp samarbetsavtal om gemensam tjänstelegitimation22.1.2019 15:08:21 CETPressmeddelande