Sthlm Talks Live – så blir Stockholm en levande stad

Efter ett år med podcasten Sthlm Talks sänds imorgon, 1 juni, Sthlm Talks Live, ett avslut och en omstart för samtalet om Stockholm. Bland gästerna på Södra Teatern finns Stockholms stadsbyggnadsdirektör, representanter från fastighetsbranschen, kultur- och restaurangvärlden och Visit Stockholm. Programmet gästas också av Emil Jensen som framför en specialskriven text om Stockholm.

Oskar Öholm, vd Fastighetsägarna Stockholm har tillsammans med Per Schlingmann fört samtal om Stockholm och stadens utveckling i podcasten Sthlm Talk sedan februari 2020. Efter två avsnitt kom podden naturligt att handla om pandemins påverkan på staden. Nu summerar de insikter och lärdomar och blickar framåt.

-          En slutsats man kan dra är att alla olika aktörer behöver hjälpas åt och verkligen anstränga sig, vara modiga och våga experimentera lite mer när det gäller hur staden ska se ut och fungera framöver. Det är också tydligt att alla behövs lika mycket – fastighetsägare, entreprenörer med sina verksamheter och politiken som skapar förutsättningar, säger Oskar Öholm.

Det första samtalet gästas av Ingela Lindh, tidigare vd för Stockholmshem, Anette Scheibe Lorentzi, stadsbyggnadsdirektör i Stockholm och Johan Lind, grundare av restaurang Scandwich i Midsommarkransen. Med utgångspunkt i utvecklingen i Hökarängen de tio senaste åren blir det ett samtal om hur man bygger en stadsdel och vilka aktörer och element som spelar in.

Det andra samtalet handlar om den attraktiva stadskärnan och gästas av Caroline Strand, vd Visit Stockholm, Mats Hederos, vd AMF Fastigheter och Paola Bjäringer, grundare av konst- och designkollektivet Misschiefs. När handeln till stor del flyttar ut, vilka flyttar in i våra bottenvåningar och hur gör vi Stockholms innerstad levande för såväl turister som lokalbefolkning?

Programmet avslutas med krönikören, musikern och spoken word-artisten Emil Jensen. Emil framför en specialskriven text om Stockholm, staden han flyttat ifrån flera gånger men också återvänt till dubbelt upp.

Sthlm Talks Live, 1 juni, 11.30

Länk till sändningen

Medverkande
Moderator, Oskar Öholm, vd Fastighetsägarna Stockholm

Ingela Lindh, ordförande Fastighetsägarna Sverige
Anette Scheibe Lorentzi, stadsbyggnadsdirektör
Johan Lind, grundare restaurang Scandwich

Caroline Strand, vd Visit Sweden
Mats Hederos, vd AMF Fastigheter
Paola Bjäringer, grundare konst- och designkolletivet Misscheifs

Emil Jensen, krönikör, musiker, spoken word-artist

Programmet kommer även att kunna ses i efterhand på Fastighetsägarnas hemsida.

Följ oss på instagram @sthlmtalk

Stark ekonomisk återhämtning kräver hyreshöjning på 3 till 3,5 procent under 202210.9.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Den svenska ekonomin är inne i en stark återhämtningsfas. Utbudet har dock svårt att möta den snabbt växande efterfrågan, vilket har lett till ökade kostnader för många företag. För att säkra hyresrättens utveckling måste de årliga hyresförhandlingarna mellan landets hyresvärdar och Hyresgästföreningen spegla denna verklighet. Under 2022 behöver därför hyrorna höjas med 3 till 3,5 procent. Det skriver Fastighetsägarna i den Vägledning för förhandlingarna om 2022 års hyresjustering som presenteras i dag.

Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna överens om tvistelösning i de årliga förhandlingarna16.7.2021 13:00:56 CEST | Pressmeddelande

Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna har ingått ett avtal som syftar till att effektivisera och utveckla de kollektiva hyresförhandlingarna inom ramen för bruksvärdessystemet. Avtalet ger parterna möjlighet att hänskjuta tvister i de årliga hyresförhandlingarna till en särskild skiljeman i enlighet med förslagen i utredningen ”Effektivare hyresförhandlingar”.

Hyreskommissionens förslag om läge och kvalitet räcker inte6.7.2021 10:42:08 CEST | Pressmeddelande

Hushållens värderingar av olika egenskaper, som lägenhetens geografiska läge, har inte fått ett tillräckligt genomslag i hyressättningen. För att ändra på detta enades januaripartierna om att tillsätta en statlig kommission, som skulle analysera situationen och föreslå ändamålsenliga lagändringar. När kommissionens utredning presenterades i dag, kan man konstatera att förslagen är för svaga för att leda till någon förändring.