Sthlm Talks Live – så blir Stockholm en levande stad

Efter ett år med podcasten Sthlm Talks sänds imorgon, 1 juni, Sthlm Talks Live, ett avslut och en omstart för samtalet om Stockholm. Bland gästerna på Södra Teatern finns Stockholms stadsbyggnadsdirektör, representanter från fastighetsbranschen, kultur- och restaurangvärlden och Visit Stockholm. Programmet gästas också av Emil Jensen som framför en specialskriven text om Stockholm.

Oskar Öholm, vd Fastighetsägarna Stockholm har tillsammans med Per Schlingmann fört samtal om Stockholm och stadens utveckling i podcasten Sthlm Talk sedan februari 2020. Efter två avsnitt kom podden naturligt att handla om pandemins påverkan på staden. Nu summerar de insikter och lärdomar och blickar framåt.

-          En slutsats man kan dra är att alla olika aktörer behöver hjälpas åt och verkligen anstränga sig, vara modiga och våga experimentera lite mer när det gäller hur staden ska se ut och fungera framöver. Det är också tydligt att alla behövs lika mycket – fastighetsägare, entreprenörer med sina verksamheter och politiken som skapar förutsättningar, säger Oskar Öholm.

Det första samtalet gästas av Ingela Lindh, tidigare vd för Stockholmshem, Anette Scheibe Lorentzi, stadsbyggnadsdirektör i Stockholm och Johan Lind, grundare av restaurang Scandwich i Midsommarkransen. Med utgångspunkt i utvecklingen i Hökarängen de tio senaste åren blir det ett samtal om hur man bygger en stadsdel och vilka aktörer och element som spelar in.

Det andra samtalet handlar om den attraktiva stadskärnan och gästas av Caroline Strand, vd Visit Stockholm, Mats Hederos, vd AMF Fastigheter och Paola Bjäringer, grundare av konst- och designkollektivet Misschiefs. När handeln till stor del flyttar ut, vilka flyttar in i våra bottenvåningar och hur gör vi Stockholms innerstad levande för såväl turister som lokalbefolkning?

Programmet avslutas med krönikören, musikern och spoken word-artisten Emil Jensen. Emil framför en specialskriven text om Stockholm, staden han flyttat ifrån flera gånger men också återvänt till dubbelt upp.

Sthlm Talks Live, 1 juni, 11.30

Länk till sändningen

Medverkande
Moderator, Oskar Öholm, vd Fastighetsägarna Stockholm

Ingela Lindh, ordförande Fastighetsägarna Sverige
Anette Scheibe Lorentzi, stadsbyggnadsdirektör
Johan Lind, grundare restaurang Scandwich

Caroline Strand, vd Visit Sweden
Mats Hederos, vd AMF Fastigheter
Paola Bjäringer, grundare konst- och designkolletivet Misscheifs

Emil Jensen, krönikör, musiker, spoken word-artist

Programmet kommer även att kunna ses i efterhand på Fastighetsägarnas hemsida.

Följ oss på instagram @sthlmtalk

Fastighetsföretag i Borås ger Borås Stads engagemang i centrum toppbetyg15.6.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Fastighetsägare i Borås anser att det skett en stor förbättring av kommunens engagemang i centrum och att politikerna i Borås är mer tillgängliga. Däremot är fastighetsägarna missnöjda med Borås Stads handläggningstider och kommunala avgifter. Det visar den senaste undersökningen av fastighetsföretagarklimatet som genomförs bland Fastighetsägarnas medlemmar i Borås vartannat år.

Mindre ensamhet och mer kultur i framtidens stadskärna8.6.2021 08:07:00 CEST | Pressmeddelande

Hemarbete och naturupplevelser istället för shopping under pandemin slog hårt mot stadskärnorna. Inför omstarten av samhället har Fastighetsägarna och HUI Research tagit fram rapporten ”Stadsliv med människan i centrum” som en del av Cityindex 2021. Medverkande forskare, beteendepsykolog och riksarkitekt berättar bland annat om hur en tillgänglig stad botar ensamhet och hur kulturen blir avgörande för stadskärnan i framtiden.

Utred effektivare direktstöd till företag istället för hyresrabattstöd19.5.2021 13:00:12 CEST | Pressmeddelande

Det återinförda hyresrabattstödet för första kvartalet 2021 har inte använts i den omfattning regeringen tidigare trodde. Regeringen bör därför utreda hur befintliga och nya direktstöd till företag kan bli effektivare istället för att undersöka möjligheten att förlänga hyresrabattstödet ytterligare en period. Den uppmaningen riktar idag Fastighetsägarna till regeringen.

Fler fastighetsföretag kritiska till kommunens centrumarbete12.5.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det har blivit tuffare att bedriva ett fastighetsföretag i Karlstad. Det visar undersökningen Fastighetsföretagarklimatet från Fastighetsägarna. I Karlstad har index sjunkit och är nu nere på sin lägsta nivå hittills. Kommunen ligger dock fortfarande något över snittet för de undersökta kommunerna. Sedan föregående undersökning har stödet för kommunens centrumarbete minskat kraftigt.