Stiftelsen Cecilia Gruvbergs Minnesfond delar ut stipendium!

Stiftelsen Cecilia Gruvbergs Minnesfond har instiftats på initiativ av klubbkompisarna i Trekantens Vattenskidklubb tillsammans med SVWF, Cecilias familj samt nära vänner.

Stiftelsen har till ändamål att på olika sätta bidra till och främja svensk vattenskidåkning genom att årligen utge stipendier till svenska vattenskidåkare som uppnått framstående resultat vid tävling och/eller träning.

De som erhåller stipendiet ska aktivt träna och tävla samt vara medlemmar i förening ansluten till Svenska Vattenskid- och Wakeboardförbundet (SVWF). Stiftelsens styrelse beslutar och tilldelar medel från stiftelsen till personer som antingen (i) själv ha ansökt om eller (ii) av annan blivit nominerad. Läs mer om stiftelsen HÄR

Ansökningsförfarande 2022

Stiftelsen Cecilia Gruvbergs Minnesfond öppnar nu upp för ansökningar och nomineringar till ett stipendium på 10,000 kronor till en svensk vattenskidåkare som "uppnått framstående resultat vid tävling och/eller träning och som i Cecilias anda visat prov på positiv inställning, gott kamratskap, stor glädje för vattenskidsporten, stark målmedvetenhet och hög ambitionsnivå."

Nomineringar och ansökningar kan skickas till StiftelsenCCmemorial@gmail.com fram till och med söndagen den 7 augusti 2022. Nomineringen eller ansökan ska gärna beskriva kandidatens bakgrund, prestationer och en motivering till varför hen förtjänar årets stipendium, samt på vilket sätt stipendiet skulle förbättra mottagarens förutsättningar. Priset kommer att annonseras och delas ut i Karlstad i samband med Malibu 3-Round den 12–14 augusti.

Av: Stiftelsen Cecilia Gruvbergs Minnesfond & SVWF

Cecilia Gruvberg (född Lundberg) representerade svenska vattenskidlandslaget under större delen av 90-talet och vann flertalet svenska och nordiska mästerskap i slalom, hopp och kombinerat. Men utöver meriter så fick hon framför allt ut glädje av att vara ute på vattnet och åka själv, coacha och träffa likasinnade med samma positiva inställning till livet som hon hade.

Hon växte upp i Dalby utanför Lund och började åka vattenskidor vid sju års ålder. De första åren var hon, vad som bäst kan beskrivas som, en spontan "sommarstugeåkare" vid Ivösjön i nordöstra Skåne där hon spenderade många timmar på vattnet utan någon utbildad tränare. I stället var det ett stort gäng, framför allt ungdomar, i varierande ålder och nivå som inspirerade och utmanade varandra till att ständigt förbättra sig.

Först vid 15 års ålder anslöt hon sig till Bromölla Vattenskidklubb där det erbjöds duktiga tränare, bra organisation och utmärkta förutsättningarna för att vidareutvecklas. Genom regelbunden träning i Florida och bra nätverk av kompetenta tränare så lyckades Cecilia utvecklas till en skicklig åkare i samtliga discipliner. Hennes framgångar ledde till scholarship på college i Orlando där hon vid sidan av vattenskidåkningen utbildade sig till civilekonom vid University of Central Florida.

Efter fyra års studier i Florida återvände hon till Sverige och lade tävlingsåkandet bakom sig för att satsa på en civil karriär. Vattenskidåkning slutade hon dock aldrig med och hon fortsatte att åka, framför allt med Trekanten Vattenskidklubb på Ältasjön, men åkte även regelbundet i Frankrike, ute i Stockholms skärgård eller hos sin pappa i Vingåker.

Vattenskidåkning gick som en röd tråd igenom Cecilias liv från tidig ålder till dess att hon insjuknade i cancer. Genom närheten till vattnet fann hon sin inre glädje och mötte otaliga vänner för livet. Cecilia lämnade efter sig make och tre barn som liksom henne delar en kärlek och passion för vattenskidport.