Stiftelsen Tinius köper minoritetsposterna i SvD

Stiftelsen Tinius köper minoritetsägarnas aktier i Svenska Dagbladet och blir tillsammans med mediekoncernen Schibsted ensamma ägare av tidningen. I samband med detta kommer Stiftelsen Svenska Dagbladet att sätta av pengar till ett prestigefullt utvecklingsprogram för ledarskribenter.

Ole Jacob Sunde, ordförande Stiftelsen Tinius skriver under köpeavtalet, flankerad till vänster av HB Ekström, representerande Högerns Förvaltnings AB och NWT-Gruppen AB och till höger av Odd Eiken, Stiftelsen Svenska Dagbladet. Bakre raden: Raoul Grünthal, Schibsteds Sverigechef, Anna Careborg, publisher, SvD och Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, SvD. Foto: Tomas Oneborg

I dag signerade Stiftelsen Tinius ett avtal om att ta över samtliga aktier från Svenska Dagbladets tre minoritetsägare, Stiftelsen Svenska Dagbladet, Högerns Förvaltnings AB och NWT-Gruppen AB. Tillsammans rör det sig om 0,6 procent av aktierna.

– Köpet är marginellt när det gäller storleken men har en symbolisk betydelse, säger  Stiftelsen Tinius vd Kjersti Løken Stavrum.

Stiftelsen Svenska Dagbladet har till uppgift att värna Svenska Dagbladets själ. Det har stiftelsen först gjort som ensam ägare, och sedan Schibsted tog över som minoritetsägare.

– Vårt ägande i SvD tas nu över av Stiftelsen Tinius. Vi tror att vi kan göra mer för att främja Svenska Dagbladets värden än att låsa våra tillgångar i ett minoritetsägande, säger Odd Eiken som företräder Stiftelsen Svenska Dagbladet.

Stiftelsen kommer fortsätta arbeta för att stärka Svenska Dagbladet i linje med stiftelsens stadgar. Stiftelsen Svenska Dagbladet och Stiftelsen Tinius har i enlighet med detta kommit överens om att gemensamt och i samarbete med Schibsted ta fram ett utvecklingsprogram för ledarskribenter.

– Jag ser fram emot att få arbeta tillsammans med Stiftelsen Tinius i ett spännande och viktigt projekt för morgondagens opinionsjournalistik, säger Odd Eiken.

Utvecklingsprogrammet ska hjälpa fram talanger, en om året, att vidareutveckla redaktionella och journalistiska färdigheter.

–  Det finns ett behov av fler karriärvägar för ledarskribenter, så det här är oerhört välkommet. Eftersom Sverige är ett litet språkområde behövs det större ansträngningar att utveckla pluralism i samhället både när det gäller opinionsbildning och publicistik. Jag är glad för att Schibsted tillsammans med de båda stiftelserna är beredda att lägga kraft i detta, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör på Svenska Dagbladet.

Stiftelsen Tinius vd Kjersti Løken Stavrum ser det som naturligt att stötta idén:

– Det här är ett gemensamt initiativ som även redaktionen är entusiastisk till, säger hon.

På frågan om skiftet i ägarstrukturen innebär någon skillnad för Svenska Dagbladets ledarsida svarar Tove Lifvendahl:

– SvD:s ägare förstår värdet av den röst som SvD:s ledarsida utgör i samhällsdebatten och har visat att de värnar den tradition vi förvaltar och utvecklar. Trovärdigheten i hållningen “obunden moderat” byggs både varje dag och över tid, men nu kan vi också säga att vi till 100 procent också är det i ekonomiska termer.

Odd Eiken, Stiftelsen Svenska Dagbladet. Tel: 0767-79 76 11. E-post: odd@eikendo.com
Kjersti Løken Stavrum, vd Stiftelsen Tinius. E-post: kls@tinius.com

Ole Jacob Sunde, ordförande Stiftelsen Tinius, skakar hand med vänster HB Ekström, representerande Högerns Förvaltnings AB och NWT-Gruppen AB och till höger av Odd Eiken, Stiftelsen Svenska Dagbladet. Bakre raden: Raoul Grünthal, Schibsteds Sverigechef, Anna Careborg, publisher, SvD och Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, SvD. Foto: Tomas Oneborg

Sportbladet satsar på direktsänd sport – sänder Elitserien i bandy15.1.2020 08:45:00 CETPressmeddelande

Aftonbladet fortsätter satsningen på direktsänd sport. Nu har också rättigheterna för Elitserien i bandy förvärvats. ”Det här är ett strategiskt viktigt steg för oss när det gäller livesänd sport. Dels för att Elitserien är en av landets populäraste serier, men också för att nivån på svensk bandy är i yppersta världsklass. Att kunna erbjuda detta till Sportbladets besökare känns fantastiskt”, säger Aftonbladets sportchef Patric Hamsch.

Svenska Dagbladet fortsätter satsa – nyrekryterar reporter till SvD Näringsliv18.12.2019 08:45:23 CETPressmeddelande

Svenska Dagbladet fortsätter satsningen på redaktionen och arbetet med att utveckla den moderna nyhetsjournalistiken. Sophia Sinclair, en av reportrarna bakom höstens uppmärksammade granskning av Isabella Löwengrips bolagssfär, blir fast reporter på SvD Näringsliv. ”Sophia Sinclair får en viktig roll när vi nu tar näringslivsbevakningen in i nästa decennium”, säger SvD Näringslivs chef Daniel Kederstedt.