Stiftsfullmäktige beslutar om finansiering för stiftsgården i Undersvik

Den 11 november beslutade stiftsfullmäktige att investera 30 miljoner i stiftsgården i Undersvik. Med detta beslut fattat kan man fortsätta med renoveringen av Stiftsgården. Vi är otroligt glada att beslutet är fattat så att vi kan komma framåt i projektet, säger stiftsdirektor Katarina Fägerhall Olofsgård.
Foto: Lilla Produktionsbolaget

- Processen med att hitta hållbara ekonomiska lösningar och vägar för att kunna driva stiftsgården vidare har varit lång och lite krokig men nu kan vi äntligen satsa framåt. Stiftsgården i Undersvik är viktig för Uppsala stift och vi ser fram emot att snart kunna åka dit igen, säger stiftsdirektor Katarina Fägerhall Olofsgård

Beslutet innebär att ägandet av fastigheten kommer flyttas till ett aktiebolag ägt av Uppsala stift och att stiftsstyrelsen kan investera 30 miljoner kronor. Nu kan byggprojektet återupptas.

-  Nu kommer vi att fortsätta renovera och föra samtal med potentiella samarbetspartners. Vår förhoppning är att kunna välkomna besökare igen någon gång under hösten 2022. Det känns väldigt skönt att kunna säga ”nu kör vi”, uttrycker Nicklas Nyman, fastighetsansvarig på Uppsala stift.

Läs mer om beslutet och projektet på Undersvik.se

Om utvecklingsprojektet i Undersvik:

I oktober 2019 beslutar stiftsstyrelsen en projektplan med målsättning att utveckla verksamheten, restaurera fastigheterna samt öka beläggningsgraden för att gården ska bli ekonomiskt bärkraftig. Stiftsgården har varit stängd sen juli 2020.

Foto: Lilla Produktionsbolaget

Uppsala stift - som tidigare kallades Ärkestiftet - omfattar Hälsingland, Gästrikland och större delen av Uppland. I stiftet bor (2021-12-31) 827 604 personer varav ca 50 procent är medlemmar i Svenska kyrkan.

Uppsala stift är speciellt såtillvida att det har två biskopar, ärkebiskop Marin Modéus och Karin Johannesson som är biskop i Uppsala stift. Från och med 1 januari 2022 omfattar Uppsala stift sammanlagt 121 församlingar. Flera församlingar kan samverka i ett pastorat. 95 av stiftets församlingar samverkar i 25 pastorat och 26 församlingar är självständiga enheter med egen ekonomi.

Läs mer om Uppsala stifts församlingar och pastorat på Uppsala stifts hemsida.