Stiftsfullmäktige genomfördes digitalt

Under torsdagen genomfördes stiftsfullmäktige sammanträde digitalt och med reducerat antal ledamöter.
Gerd Larsson, ordförande i stiftsfullmäktige i Skara stift. Foto: Josefin Roos

Stiftsfullmäktige beslutade bland annat om budget 2021 för stiftsorganisationen och Prästlönetillgångarna i Skara stift. Dessutom beslutade stiftsfullmäktige att ge ett bidrag på 1,5 miljon till Skara stiftsgård Lilleskog. Pengarna är en del av det extra stiftsbidrag som kommer Skara stift till del från Svenska kyrkan på nationell nivå med anledning av pandemin. Bidraget ska hjälpa gården att hantera pandemins effekter på verksamheten.

Det här var det första sammanträde som genomfördes helt digitalt. Ordförande Gerd Larsson är nöjd med dagen.
-Jag är glad och tacksam över att det gick att genomföra på det här sättet. Tekniken fungerade och det gick att genomföra sammanträdet på ett demokratiskt sätt, vilket känns mycket bra.

Det fattades även beslut inför kyrkovalet om valkretsindelning i stiftet och bidrag till valsedlar för valet till stiftsfullmäktige. Kyrkovalet äger rum 19 september 2021.

Gerd Larsson, ordförande i stiftsfullmäktige i Skara stift. Foto: Josefin Roos