Stiftsfullmäktige i Skara stift genomfördes digitalt

Under torsdagen genomfördes stiftsfullmäktige i Skara stift. Sammanträdet genomfördes digitalt och sändes även via Skara stifts Youtubekanal.

Stiftsfullmäktiges ordförande Gerd Larsson är nöjd med genomförandet och sändningen av sammanträdet. Foto: Josefin Roos

Stiftsfullmäktige beslutade bland annat om årsredovisning för stiftsorganisationen och Prästlönetillgångarna i Skara stift. Stiftsdirektor Niklas Grahn och Skara stifts egendomschef Gert Adolfson redogjorde för Skara stifts och Prästlönetillgångarnas verksamhet under det gångna året.

- Det är en fantastisk verksamhet som stiftet haft, trots att vi haft ett pandemiår. Även om mycket ställts in så har verksamheten ändå kunnat fortgå i stiftet och i hög grad kunnat ställas om med hjälp av digitala hjälpmedel, både inom stiftsorganisationen och i församlingar och pastorat, säger stiftsfullmäktiges ordförande Gerd Larsson.

Under sammanträdet beslutade stiftsfullmäktige dessutom i ett antal motioner som inte tagits upp tidigare under pandemin då stiftsfullmäktige de senaste två sammanträdena sammanträtt med ett reducerat antal ledamöter.

- Det känns bra utifrån ett demokratiperspektiv att vi kunde sammanträda hela stiftsfullmäktige. Det var flera ärenden som väckte engagemang och vi fick en bra debatt. Den digitala tekniken gör inte att debatten uteblir utan att frågorna ändå kan belysas på olika sätt. Jag är tacksam för våra duktiga tekniker som gjorde att det fungerade väl för alla och att sammanträdet gjordes tillgängligt på ett tryggt sätt, konstaterar Gerd Larsson.

En motion som bifölls var en motion om ökad digital tillgänglighet för protokoll och beslut från beslutande organ i Skara stift. Framöver kommer därför protokoll från stiftsfullmäktige och stiftsstyrelsen publiceras på Skaras stifts hemsida.

Skara stift är det äldsta av Svenska kyrkans stift och bildades år 1014. Stiftet består av 109 församlingar samlade i 42 enheter under ledning av kyrkoherde och kyrkoråd.