Stiftsfullmäktige i Skara stift sammanträdde på Flämslätt stifts- och kursgård

Under fredagen sammanträdde stiftsfullmäktige och beslutade bland annat om budget för 2022 för stiftsorganisationen och för prästlönetillgångarna i Skara stift. Det var stiftsfullmäktiges sista sammanträde för mandatperioden och under dagen hade även det nyvalda stiftsfullmäktige sitt första sammanträde.

Ordförande Gerd Larsson avtackades i samband med stiftsfullmäktiges sammanträde.

För första gången på mer än ett år sammanträdde stiftsfullmäktige fysiskt på Flämslätts stifts- och kursgård. Det var det sista sammanträdet för mandatperidoen och beslut fattades om budget för stiftsorganisationen och för Prästlönetillgångarna i Skara stift.

Under samanträdet avtackades även ordförande Gerd Larsson, som avgår efter den här mandatperioden. Hon avtackades av vice ordförande Jan Wahn.

På eftermiddagen sammanträdde det nyvalda stiftsfullmäktige och valde valberedning inför nästa möte den 16 december, då val ska förrättas av bland annat stiftsstyrelse, egendomsnämnd och revisorer.

Mellan sammanträdena höll Johnny Hagberg från Stiftshistoriska sällskapet ett föredrag, dit både nuvarande och nyvalda stiftsfullmäktige var inbjudna.

Kontaktperson för biskop Åke Bonnier samt stiftsstyrelse, domkapitel och prästlönetillgångarna i Skara stift.
Även länk till församlingar i Skara stift och besvarar frågor gällande kyrkovalet.

Årets fasteaktion slog insamlingsrekord - även i Skara stift13.5.2022 15:40:35 CEST | Pressmeddelande

Under Act Svenska kyrkans fasteaktion samlades 61,6 miljoner kronor in, vilket är nytt rekord. Även i Skara stift slogs rekord med en insamling på 5,6 miljoner. Årets fasteaktion hade temat Dela lika under samma himmel och pengarna kommer bland annat att användas till att motverka hunger, svält och främja hållbar fred. Kriget i Ukraina har engagerat församlingar, privatpersoner, företag och organisationer i hela Sverige och har bidragit till det höga insamlingsresultatet.