Stiftsgården i Rättvik får ny föreståndare

Pontus Gunnarsson har utsetts till ny föreståndare för Stiftsgården i Rättvik. Han tillträder tjänsten den 1 maj 2019 och ersätter då Nils Åberg som varit tillförordnad föreståndare sedan våren 2018.

Foto: Maria Hansson

– Vi är stolta att kunna presentera Pontus Gunnarsson som ny föreståndare. Han är en kompetent ledare och chef med goda erfarenheter av utvecklingsarbete från rollen som kyrkoherde i Hedemora, Husby och Garpenbergs församling, säger stiftsprost Peter Åström.

Som föreståndare kommer Pontus Gunnarsson att leda Stiftsgårdens arbete och vara en del i utvecklingen av gården som en plats för växande, lärande och utveckling. I rollen ingår också att driva hotellverksamheten på gården.

– Stiftsgården är en viktig kontaktyta mellan kyrkan och det omgivande samhället, både som en del av turistnäringen runt Siljan och som en plats för läger och ett levande andaktsliv. Här kan vi på ett naturligt sätt möta semestrande barnfamiljer, Vasaloppsåkare och besökare till Dalhalla inte enbart som ett fint hotell med bra mat, utan också som kyrka, säger han.

Pontus Gunnarsson prästvigdes 2009 och har varit kyrkoherde i Hedemora, Husby och Garpenbergs församling sedan 2011. Han har bland annat varit med och byggt upp församlingens arbete med Grön Kraft, ett framgångsrikt samarbete med landstinget, kommunen, Arbetsförmedlingen och Västerås stift för rehabilitering av personer med psykisk och fysisk ohälsa.

– Som kyrkoherde har jag alltid varit inriktad på att samverka så mycket som möjligt med andra aktörer i lokalsamhället. Det tar jag med mig till Stiftsgården, säger Pontus Gunnarsson.

Om Stiftsgården Rättvik

Stiftsgården Rättvik bildades 1942 på initiativ av dåvarande biskopen i Västerås stift, John Cullberg. Som kontrast till det splittrade läget i världen erbjöd Stiftsgården en plats för gemenskap och möten, främst för unga. Verksamhetens huvudsakliga mål är fortfarande att vara en mötesplats för unga, även om gården välkomnar alla. Den kyrkliga delen av verksamheten är omfattande med många kurser och läger. Många, unga som gamla, kan vittna om hur viktig roll Stiftsgården spelat i deras liv. Stiftsgården vänder sig även till företag och privatpersoner och är en viktig del i besöksnäringen i Rättvik.

Pontus Gunnarsson, tillträdande föreståndare Stiftsgården Rättvik, pontus.gunnarsson@svenskakyrkan.se, tfn 0225 – 25 7011

Peter Åström, stiftsprost Västerås stift,
peter.astrom@svenskakyrkan.se, tfn 021-17 85 48

Foto: Maria Hansson

Vandringsled från medeltiden får nytt liv tack vare lokal samverkan 23.5.2019 11:00:00 CESTPressmeddelande

Under 19 dagar i juni sker den första långvandringen i modern tid på Romboleden, Västerås stifts pilgrimsled med anor från medeltiden. 36 kyrkor och flera andra viktiga kulturhistoriska platser i Västmanland och Dalarna kommer att få besök av pilgrimerna när de går från Munktorp i söder till Älvdalen i norr. Vandringen är ett samarbete mellan församlingar, kommuner, turistbyråer och hembygdsföreningar längs leden.

Biskop Mikael Mogren besöker vänstift i Tanzania2.5.2019 11:31:00 CESTPressmeddelande

I helgen åker Västerås stifts biskop Mikael Mogren till Tanzania tillsammans med Svenska kyrkans 13 andra biskopar för att besöka den lutherska kyrkan i landet. Under en vecka kommer Mikael Mogren att vara med på gemensamma studiedagar med biskoparna från Tanzania samt besöka Västerås vänstift Karagwe. Resan är ett svarsbesök då de tanzaniska biskoparna besökte Sverige 2015. Genom att mötas, samtala, dela erfarenheter och fira gudstjänst tillsammans vill kyrkorna utveckla den långa relation som finns.