Stig Sjödinpriset 2021 tilldelas Rasmus Landström

Årets Stig Sjödinpris på 40 000 kronor delas ut digitalt torsdagen den 7 oktober med start klockan 18.00 hos ABF Stockholm.
Foto: Verbal förlag

Stig Sjödinpriset är instiftat av Runö Folkhögskola, Stig Sjödin Sällskapet, fackförbunden GS Facket för skogs-, trä- och grafisk bransch, Kommunalarbetareförbundet och Industrifacket Metall. Prisutdelningen genomförs med stöd av ABF.

Motivering

”Arbetarlitteraturens återkomst” är en ambitiös och innehållsrik exposé över den unika svenska arbetarlitteraturen. Den spänner både över tradition och nutid.

Rasmus Landström ger oss dels en historisk översikt, dels en samtida orientering i den nya arbetarlitteraturen, samtidigt som han försöker diskutera själva begreppet arbetarlitteratur. Det är en imponerande insats som för med sig begreppet från dåtiden in i samtiden, och kanske även in i en framtid.

Tidigare pristagare: Göran Greider 1997, Sara Lidman 1998, Fredrik Ekelund 1999, Tony Samuelsson 2000, Gösta Friberg 2001, Claes Andersson 2002, Bernt-Olov Andersson 2003, Aino Trosell 2004, Mikael Wiehe 2005, Kjell Eriksson 2006, Emil Jensen 2007, Ove Allansson 2008, Malin Klingzell-Brulin 2009, Jenny Wrangborg 2010, Johannes Anyuru 2011, Eija Hetekivi Olsson 2012, Anna Jörgensdotter, Helene Rådberg och Carolina Thorell 2013, Jason Diakité 2014, Lena Kallenberg 2015, Mattias Alkberg 2016, Sara Beischer 2017, Vibeke Olsson 2018, Bob Hansson 2019 samt Karin Smirnoff 2020

Mer information om prisutdelningen kommer längre fram via ABF Stockholm, https://abfstockholm.se/

Information lämnas av
Fanny Högrell, 08-786 85 22, fanny.hogrell@ifmetall.se

stigsjodin.wordpress.com

Rasmus Landström
Rasmus Landström (f. 1985) är litteraturkritiker bosatt i Väring på västgötaslätten. Hans texter publiceras i bland annat Aftonbladet, ETC, Göteborgs-Posten och Helsingborgs Dagblad. Han har tidigare gett ut boken Coronateserna.

Foto: Verbal förlag