Svensk Dagligvaruhandel

Stigande inflation drev tillväxten i dagligvaruhandeln i september

Dela
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 8,7 procent under september 2022, jämfört med samma månad 2021, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker är fortsatt historiskt hög och uppgick under september till 16,1 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till -7,4 procent.

Inflationen fortsätter att vara rekordhög och matpriserna fortsätter att stiga. Den underliggande inflationen på råvaror, drivmedel och el är en drivande faktor till de stigande livsmedelspriserna. Dessutom påverkar även direkta kostnader i butiksledet, det blir helt enkelt dyrare att driva butik, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningen i fysisk butik ökade i september med 9,6 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 7,4 procent. Hemleverans minskade med 4,5 procent och upphämtning i butik med 10,6 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i september till 4,4 procent. E-handelsandelen hittills i år uppgår till 4,6 procent.

Trots inflationen på livsmedel är försäljningen i dagligvaruhandeln, justerat för prisutvecklingen, i linje med före pandemin. E-handelns försäljning ligger med samma beräkning nästan 50 procent högre, avslutar Karin Brynell.

Kalendereffekten för september beräknas till 1,2 procent. Den kalenderkorrigerade försäljningen ökade därmed med 7,5 procent under september månad. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningutvecklingen under månaden till -8,5 procent.

Under årets tredje kvartal ökade försäljningen med 8,2 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Försäljningen i butik ökade med 8,9 procent och i e-handeln minskade försäljningen med 9,2 procent.

 

 

Q3 2022

jan-sep 2022

Total försäljning

+8,2%

+5,0%

Butiksförsäljning

+8,9%

+6,6%

E-handelsförsäljning

-9,2%

-19,7%

E-handel med hemleverans

-5,1%

-12,3%

E-handel med upphämtning i butik

-13,7%

-26,8%

E-handelsandel

3,7%

4,6%

Försäljningsutveckling jämfört med samma period föregående år.

Dagligvaruindex för oktober publiceras 16 november.

För ytterligare frågor kontakta;

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

https://www.svenskdagligvaruhandel.se/

Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande

Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye