Stigande resultat för Schibsted i Q2

Schibsted Groups rapport för andra kvartalet pekar på en fortsatt stark utveckling för koncernen. För Schibsted i Sverige har de digitala användarintäkterna hos tidningarna en stark utveckling, Blocket fortsätter att växa, och investeringstakten i digitala tillväxtbolag är hög.
Schibsteds resultat stiger i Q2.

Lendo Sverige noterar också ett starkt kvartal. För koncernen som helhet ökade intäkterna med fyra procent till 4 798 Mnok, och resultatet (Ebitda) ökade med 18 procent till 1060 Mnok (895 Mnok).

Stigande användarintäkter och fallande annonsintäkter för tidningarna

De digitala prenumerationsintäkterna för Schibsteds nyhetsmedier i Sverige och Norge ökade under kvartalet med hela 22 procent, vilket både Aftonbladet och Svenska Dagbladet har varit starkt bidragande till.

Schibsteds morgontidningar, där SvD redovisas, hade en omsättning på 892 Mnok (886 Mnok). Resultatet uppgick till 99 Mnok (61 Mnok), en ökning med 62* procent.

– Svenska Dagbladet utvecklas positivt under kvartalet, vilket är drivet huvudsakligen av stigande användarintäkter, samt det faktum att SvD är mindre beroende av spelannonsering, säger Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal.

Aftonbladet fortsätter att stärka sin unika position där man når mer än hälften av svenska folket mellan 16 och 80 år varje dag, och samtidigt ökar läsarnas dagliga engagemang och lojalitet. Den senaste tidens utveckling visar att varje enskild person både läser fler artiklar och stannar längre på Aftonbladet.

– Generellt har vi nu ett mycket större fokus på att öka värde och produktupplevelse för varje prenumerant, snarare än att nå största möjliga volym. Det gäller både Aftonbladet och SvD. Resultatet är en allt större bas av lojala kunder, säger Grünthal.

Annonsmarknaden i Sverige har varit utmanande under kvartalet.

– Regleringen av spelbranschen i Sverige tidigare i år har förändrat spelreglerna. Detta har haft en betydande negativ inverkan på Aftonbladets annonsintäkter under andra kvartalet, säger Grünthal.

Aftonbladets omsättning uppgick till 401 Msek under andra kvartalet (469 Msek), medan resultatet slutade på 30 Msek (57 Msek).

Blocket fortsätter att växa

Blocket utgör tillsammans med BytBil och Qasa ‘Sweden Marketplaces’, som under andra kvartalet 2019 ökade omsättningen från 264 Msek till 267 Msek. Resultatet uppgick till 126 Msek, en minskning från 139 Msek motsvarande kvartal föregående år. Strukturella ändringar inom koncernen påverkar Blockets marginal negativt under kvartalet.

– Blocket börjar se effekt av den nya strategin för att komma tillbaka till långsiktig tillväxt. Det är glädjande att konstatera att vi växer under Q2 och att tillväxten kommer från strategiska vertikaler, som exempelvis bil och jobb, säger Raoul Grünthal.

Ökad aktivitet inom Schibsted Next

Schibsted Next, där bland annat venture-verksamheten ingår, håller en fortsatt hög investeringstakt. Under andra kvartalet har investeringar gjorts i tre nya bolag: PodMe – en premiumtjänst för poddar där användaren kan prenumerera på sina favoritpoddar, Insurello – ett bolag som hjälper fler försäkringstagare att få den hjälp de har rätt till, och Hjemmelegene – ett norskt bolag som möjliggör läkarbesök för människor i hemmet.

Efter kvartalets utgång har en investering även gjorts i Capcito – ett Fintech-bolag som beviljar företagslån, factoring och fakturaköp, utan bindningstider eller dolda avgifter.

Lendos internationella expansion fortsätter. De senaste månaderna har Lendo lanserats i Danmark, Österrike och Polen. Lendo Sverige noterar ytterligare ett starkt kvartal, med en intäktsökning på 10 procent, medan verksamheterna i Norge och Finland har haft en svagare utveckling.

* Med IFRS 16. Utan IFRS 16 är resultatökningen på 49 procent.

Schibsteds resultat stiger i Q2.
Raoul Grünthal, Schibsteds Sverigechef.

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.