Stigande resultat för Schibsted i Q2
Lendo Sverige noterar också ett starkt kvartal. För koncernen som helhet ökade intäkterna med fyra procent till 4 798 Mnok, och resultatet (Ebitda) ökade med 18 procent till 1060 Mnok (895 Mnok).
Stigande användarintäkter och fallande annonsintäkter för tidningarna
De digitala prenumerationsintäkterna för Schibsteds nyhetsmedier i Sverige och Norge ökade under kvartalet med hela 22 procent, vilket både Aftonbladet och Svenska Dagbladet har varit starkt bidragande till.
Schibsteds morgontidningar, där SvD redovisas, hade en omsättning på 892 Mnok (886 Mnok). Resultatet uppgick till 99 Mnok (61 Mnok), en ökning med 62* procent.
– Svenska Dagbladet utvecklas positivt under kvartalet, vilket är drivet huvudsakligen av stigande användarintäkter, samt det faktum att SvD är mindre beroende av spelannonsering, säger Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal.
Aftonbladet fortsätter att stärka sin unika position där man når mer än hälften av svenska folket mellan 16 och 80 år varje dag, och samtidigt ökar läsarnas dagliga engagemang och lojalitet. Den senaste tidens utveckling visar att varje enskild person både läser fler artiklar och stannar längre på Aftonbladet.
– Generellt har vi nu ett mycket större fokus på att öka värde och produktupplevelse för varje prenumerant, snarare än att nå största möjliga volym. Det gäller både Aftonbladet och SvD. Resultatet är en allt större bas av lojala kunder, säger Grünthal.
Annonsmarknaden i Sverige har varit utmanande under kvartalet.
– Regleringen av spelbranschen i Sverige tidigare i år har förändrat spelreglerna. Detta har haft en betydande negativ inverkan på Aftonbladets annonsintäkter under andra kvartalet, säger Grünthal.
Aftonbladets omsättning uppgick till 401 Msek under andra kvartalet (469 Msek), medan resultatet slutade på 30 Msek (57 Msek).
Blocket fortsätter att växa
Blocket utgör tillsammans med BytBil och Qasa ‘Sweden Marketplaces’, som under andra kvartalet 2019 ökade omsättningen från 264 Msek till 267 Msek. Resultatet uppgick till 126 Msek, en minskning från 139 Msek motsvarande kvartal föregående år. Strukturella ändringar inom koncernen påverkar Blockets marginal negativt under kvartalet.
– Blocket börjar se effekt av den nya strategin för att komma tillbaka till långsiktig tillväxt. Det är glädjande att konstatera att vi växer under Q2 och att tillväxten kommer från strategiska vertikaler, som exempelvis bil och jobb, säger Raoul Grünthal.
Ökad aktivitet inom Schibsted Next
Schibsted Next, där bland annat venture-verksamheten ingår, håller en fortsatt hög investeringstakt. Under andra kvartalet har investeringar gjorts i tre nya bolag: PodMe – en premiumtjänst för poddar där användaren kan prenumerera på sina favoritpoddar, Insurello – ett bolag som hjälper fler försäkringstagare att få den hjälp de har rätt till, och Hjemmelegene – ett norskt bolag som möjliggör läkarbesök för människor i hemmet.
Efter kvartalets utgång har en investering även gjorts i Capcito – ett Fintech-bolag som beviljar företagslån, factoring och fakturaköp, utan bindningstider eller dolda avgifter.
Lendos internationella expansion fortsätter. De senaste månaderna har Lendo lanserats i Danmark, Österrike och Polen. Lendo Sverige noterar ytterligare ett starkt kvartal, med en intäktsökning på 10 procent, medan verksamheterna i Norge och Finland har haft en svagare utveckling.
* Med IFRS 16. Utan IFRS 16 är resultatökningen på 49 procent.
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Om
Shaping the media of tomorrow. Today.
Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum