Stil- och solsäkert: 5 stekheta solglasögon-trender
Ton i ton, 70-tal och Top Gun – det är några av de stekheta solglasögontrenderna för sommarens smartaste trend – att skydda ögonen och att göra det med stil! – Ögonen är en av våra absolut känsligaste kroppsdelar, de förtjänar ett riktigt bra och snyggt skydd, säger Caroline Schiller, optiker och produktchef Specsavers.

Solen och sommaren har gjort efterlängtad comeback, men ögonen behöver samtidigt skyddas. Solglasögon är inte bara ett stilsäkert sätt att insupa solens strålar, det förebygger också ögonskador, ökar säkerheten när du kör bil och minskar bländning. UV-skydd är viktigt - men tänk även på att ha tillräckligt stora bågar som skyddar den ömtåliga huden runt ögonen och hindrar UV-strålarna att ta sig in i ögonen från sidorna.
– Ögonen är en av våra absolut känsligaste kroppsdelar, de förtjänar ett riktigt bra och snyggt skydd. Men det är skillnad på solglasögon och solglasögon. Idag tycker många om att ha några olika alternativ att variera med för att matcha sin stil, därför köper man kanske några billigare par i stället. Men köper man ett par solsäkra bågar hos en optiker får man ett oslagbart skydd, säger Caroline Schiller, produktchef och optiker Specsavers.
Soldyrka med varsamhet är alltså alltid rätt – och här är fem stekheta solaglasögontrender hos Specsavers för sommaren 2022!
#1
Ton i ton
Färgade glas skyddar ögonen från UV-strålning och ger det du ser en mer naturlig look i starkt solljus. Rosa färg på glaset är inte bara är snyggt utan också perfekt för dig som cyklar mycket, då det förbättrar kontrasterna och sikten. Grön färg minskar belastningen på ögonen och passar extra bra för dig som utövar precisionsporter som tennis och golf. Win win!
#2
Kvalitetsbågen
Slit och släng-kulturen möter kraftigt motstånd även när det gäller solglasögon. Vi ser en vilja för att investera långsiktigt i sina bågar och välja ”trender” som är varaktiga. Med olika ansiktsformer är ”rätt” bågar ytterst individuellt – därför är det viktigt att välja form efter vad du trivs bäst i.
#3
70-talet
Flower power, den avlånga spetsiga skjortkragen, bootcutjeansen har varit tillbaka ett tag nu – liksom 70-talsbågarna. Våga ta ut svängarna och satsa stort – ju större bågar desto bättre! Tonade glas i färger som går mot de gula och orangea tonerna är färgen på glaset du ska välja om du vill anamma årtiondet. Gul färg på glaset är också smart vid väderförhållanden med dåligt ljus - som dis och dimma – inte helt ovanligt för svensk sommar!
#4
Slipat och stylat
Gör dina solglasögon personliga genom att slipa dem enligt din styrka, dessutom praktiskt! Slipp byta mellan glasögon och solglasögon en glassig dag och fokusera på att njuta med stil. Förutom att få dem i din styrka kan du få polariserande glas för att minska bländning.
#5
Top Gun ligger i topp
Det är inte bara 70-talets comeback som man märker av, även 80-talets influenser är närvarande i flera avseenden. Syntharna hörs i varannan låt, modet präglas av axelvaddar och hockeyfrillor – och inte minst toppar uppföljaren av Top Gun biosalongernas listor. Det är inte konstigt att även pilotbågarna är hetare än någonsin.
Kontakter
Monika KostovskaActing Head of PR
Tel:+46 31 771 98 00monika.kostovska@specsavers.comBilder



Om
Välkommen till Specsavers
Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra
priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina
kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som
grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 1 600 optikbutiker med cirka
30 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge,
Danmark, Finland, Spanien, New Zealand och Australien. Specsavers erbjuder
produkter av hög kvalitet till fördelaktiga priser. Specsavers etablerade
sig i Sverige 2004 och har idag drygt 115 butiker.
Följ Specsavers Sweden AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Specsavers Sweden AB
Specsavers nyöppnar i Gränbystaden – möter ökat behov9.6.2022 11:45:00 CEST | Pressmeddelande
Specsavers butik i Gränbystaden har fått ett rejält ansiktslyft med fler undersökningsrum, fler optiker och ny teknik som effektiviserar arbetet: – Efter pandemin har Uppsalaborna blivit mer medvetna om ögonhälsa och vi behövde rusta för en ökad efterfrågan, säger Henrik Askestad, optiker och delägare.
Ny rapport om barns ögonhälsa: 8 av 10 föräldrar vill se rutiner för synundersökning i skolan30.5.2022 09:12:42 CEST | Pressmeddelande
Närsynthet ökar kraftigt bland barn, men alltför få fall upptäcks i god tid. Skulle rutiner för synundersökningar av eleverna i grundskolan vara en väg framåt? Ja absolut, säger 8 av 10 svenska föräldrar i en undersökning gjord av Kantar Sifo som publiceras i färska rapporten ”Barns ögon ska hålla hela livet” från Specsavers. – Årliga och obligatoriska synundersökningar i skolan vore ett bra sätt att tidigare upptäcka och bromsa ner utvecklingen av närsynthet, säger Pelsin Demir, doktorand vid Linnéuniversitetet.
De växer i Nordvästra Skåne: Öppnar ny Specsaversbutik på Väla18.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nyligen vann de utmärkelsen Sveriges bästa arbetsplats, nu växer de med en ny Specsaversbutik på Väla. Kompanjonerna Mohammed Haddad och Richard Magnason, optiker fortsätter därmed att växa i nordvästra Skåne: – Ambitionen är att fortsätta expansionen i området, säger Mohammed Haddad, delägare.
Specsavers relanserar välkänt marknadsföringskoncept2.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den ledande optikkedjan Specsavers nylanserar sitt välkända marknadsföringskoncept ”Skulle gått till” med berättande historier inbyggt i erbjudandekommunikationen. Ett antal nya reklamfilmer är inspelade och klara för sändning.
Specsavers i Kristianstad förnyar optikbranschen: Kortar köer till synundersökningar22.4.2022 13:11:07 CEST | Pressmeddelande
Kristianstad blir först med en innovation inom optikbranschen – en butik med högteknologisk utrustning som innebär att man kan erbjuda fler synundersökningar vilket innebär att köer kan kortas. – Konceptet är helt nytt för optikkedjan Specsavers och hela optikbranschen och det är väldigt spännande att vara pionjär, säger Linus Johansson, optiker som tillsammans med sin delägarpartner Håkan Johansson öppnar den nya butiken på fredag i C4 Shopping.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum