Stilguide inför årets rosévinssäsong

7.4.2017 11:35 | Spring Wine & Spirits AB

Våren nalkas med sol och värme och då är det många som föredrar rosé i vinglaset. Stilen på rosévin är varierande och här kommer en enkel guide för några populära roséer.

Rosevin samlingsbild

Fördrink på terrassen
Barefoot White Zinfandel Rosé, 75 cl (nr: 2215) 69 kr, 3L (nr: 2215) 199 kr

På bufféebordet
Mas Mellot EKO Rosé75 cl (2728) 85 kr

Sommarstugans fredagsgrill
Spring Village Grenache Syrah Rosé 75 cl (nr: 79451 ) 69 kr, 187 cl (4637) 24 kr

Till somrig medelhavsmat
Coteaux d’Aix en Provence EKO Rosé 3L(2237) 275 kr

Till rätter med asiatisk touch
Gallo Family Vineyards White Grenache Rosé 75 cl (6394) 79 kr

Mas Mellot EKO Rosé

Prisbelönt ekologisk rosé, torr, fruktig och frisk med inslag av jordgubbar, hallon, mandarin, mogen citron, gula persikor samt en angenäm mineralton. Passar utmärkt på buffébordet, till grillad kyckling, smakrik fänkålsbakad vit fisk, vegetariska rätter, grillad paprika och svarta oliver, pizza med tomat och mozzarella samt till lufttorkad skinka eller charkuteritallrik med grillade grönsaker. Mas Mellot belönades med silver i prestige-tävlingen Concours Général Agricole de Paris både 2016 och 2017.

Ursprung: IGP Sable de Camargue, Languedoc, Frankrike| Druvor: Cinsault 25%, Grenache 25%, Carignan 20%, Cabernet Sauvignon 15% & Merlot 15% | Alkoholhalt: 12% vol | Art.nr: 2728 | Pris: 85 kr | Distribution Systembolaget: FS, flertalet butiker.

Spring Village Grenache Syrah Rosé
Medelfyllig, torr rosé med en generös, frisk smak av smultron och jordgubbar samt en frisk citruston i avslutningen. Passar till grillad kyckling och fisk, gärna tillsammans med en fräsch sallad. Lätt att ta med till sommarstugan, p.g.a flaskans lätta PET-material. Till pick-nick är den lilla piccoloflaskan perfekt, då innehållet räcker till ett stort glas.

Ursprung: IGP Pays d´oc, Frankrike| Druvor: Grenache, Syrah | Alkoholhalt: 12% vol | 75 cl: Art.nr: 79451 Pris: 69 kr, exkl pant | 18,7 cl: Art.nr: 4637 Pris: 24 kr, exkl pant |Pantflaska: 1kr| Distribution Systembolaget: Lilla flaskan i FS alla butiker, stora flaskan i beställningssortimentet.

Barefoot White Zinfandel Rosé
Frisk och fruktigt härlig smak av mosade jordgubbar, hallon, solmogna päron och saftig ananas. Passar på terrassen som sommardrink eller till småplock. Servera väl kylt och gärna med en fryst jordgubbe i glaset. Bra sällskap även till kyckling- eller tonfisksallad med en krämig, chilikryddad sås eller till thaiinspirerade wokrätter.

Ursprung: Kalifornien, USA | Druvor: Zinfandel | Alkoholhalt: 8% vol | 75 cl: Art.nr: 2215 Pris: 69 kr | 3L box: Art.nr: 2215 Pris: 199 kr | Distribution Systembolaget: FS, alla butiker.

Coteaux d’Aix en Provence EKO Rosé
Ekologiskt och elegant ljusrosa från Provence. Torr, fruktig och frisk smak med inslag av röda bär, mandarin och blodapelsin, antydan till örter samt skållade mandlar i det fräscha mineraliga avslutet. Njutbar till gratinerade skaldjur, lättare stekt fisk med grillad paprika och svarta oliver, färska fikon med prosciutto, klassisk Salade Nicoise, tomat-och lökpaj, samt chèvre chaud.

Ursprung: AOP Coteaux d’Aix en Provence, Frankrike | Druvor: Grenache 33%, Cinsault 33% , Syrah 34% | Alkoholhalt: 13% vol | 3L Box: Art.nr: 2237 Pris: 275 kr | 75cl: Art.nr: 72909 Pris: 119kr | Distribution Systembolaget: Boxen i FS de flesta butiker, flaskan i beställningssortimentet.

Gallo Family Vineyards White Grenache Rosé
Medelfylligt med smak av jordgubbar och röda bär. Balanserad sötma och syra gör att den både passar till kryddstark mat, såsom sallader med sweetchilikryddad kyckling eller sesamfröpanerad halstrad lax, såväl som till aperitif. Tips: Servera som fördrink med frysta hallon och citronmeliss i glaset.

Ursprung: Kalifornien, USA | Druvor: White Grenache | Alkoholhalt: 10 % vol | Art.nr: 6394 | Pris: 79kr | Distribution Systembolaget: FS flertalet butiker.

För mer information, vänligen kontakta;

Anna Spendrup, PR-ansvarig på Spring Wine & Spirits, tel 070-182 77 02,

anna.spendrup@springwine.se

Carina Tidén, marknadschef på Spring Wine & Spirits, tel 070-7993231, carina.tiden@springwine.se

www.springwine.se

Rosevin samlingsbild
Spring Village Rosé 75cl
Spring Village Rosé 187 piccolo
Barefoot White Zinfandel Rosé BIB
Barefoot White Zinfandel Rosé 750ml
Coteaux d’Aix en Provence EKO Rosé
Mas Mellot EKO Rosé
Gallo Family Vineyards Rosé

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.