Stilsäkert på avecvagnen och i glaset med Ferrand Dry Curaçao

Varmare dagar närmar sig och jakten på svalkande och smakrika drinkar har börjat. Ett tips som är lika smakfullt i glaset som stilfullt på avecvagnen är Pierre Ferrand Dry Curaçao som återfinns i beställningssortimentet. Tydlig smak av bitter-söt apelsin, marsipan och mandlar. Serveras som avec eller till jordgubbar och glass.

Stilsäkert på avecvagnen och i glaset med Ferrand Dry Curaçao

Pierre Ferrand Dry Curaçao har länge figurerat i några av världens främsta bartenders cocktails. Detta tack vare dess kvalité och den rena smaken av delikat bitter-söt apelsin och toner av hasselnöt, sötmandel och marsipan allt gjort på ett hantverksmässigt sätt. Ferrand Curaçao är en dold skatt i systembolagets beställningssortiment där bara några få vetat om dess existens. Nu, lagom till våren och sommarens jakt på svala drycker lanseras Pierre Ferrand Dry Curaçao som ett alternativ att serveras i glaset, drinken eller till glassen.

Idén att skapa Pierre Ferrand Dry Curaçao kom till när cocktailhistorikern David Wondrich utmanade Alexandre Gabriel, Master Blender på Maison Ferrand, att göra en äkta fransk Curaçao som den gjordes på 1800-talet. Gabriel började prova flera olika varianter av Curacao och Triple Sec från 1800-talets början och hittade mer än 50 olika originalrecept. Där kommer inspirationen ifrån och resultatet blev Pierre Ferrand Dry Curaçao, en traditionell fransk "triple sec" med tre separata destillat av kryddor och "sec" eller bittern och cest av apelsin som långsamt destilleras i Copper Pot Stills. Allt blandas med brandy och Pierre Ferrands Cognac innan dess slutlagring på franska ekfat.

Fakta: Pierre Ferrand Dry Curaçao
Ursprung: Frankrike | Producent: Maison Ferrand | Alkoholhalt: 40% | Art.nr: 86659 | Pris: 383 kr flaska 70 cl | Distribution: Systembolagets beställningssortiment

Se film om framställningen av Ferrand Dry Curaçao här

Imponeringsförslag Pierre Ferrand Dry Curaçao:

Frapelsin
Ta en stor isbit, häll upp Pierre Ferrand Dry Curaçao, låt isen sakta smält något – servera. Här lyfts smakerna av apelsin och mandel och isen gör upplevelsen ännu lenare. (se högupplöst bild längre ned)

Glassiga Curaçaon
Lägg upp vaniljglass i ditt somrigaste porslin, häll över Pierre Ferrand Dry Curaçao – Servera. Här får du en glassupplevelse utöver det vanliga med touch av apelsin som gifter sig fantastiskt med vaniljglassen.

ProCuraçao
Mät upp 3 cl Pierre Ferrand Dry Curaçao i ett champagneglas. Toppa med 10 cl väl kyld La Marca Prosecco – servera!

Stoned Daiquiri
Mät upp i en shaker: 3 cl Plantation Trinidad, 3 cl Plantation 3 Stars White Rum, 1,5 cl Pierre Ferrand Dry Curaçao, 1,5 cl hemmagjord sirap, 2 cl nypressad limejuice. Addera is och skaka. Servera i ett daiquiriglas. (se högupplöst bild längre ned)

La Bombe de Fleurs
4 cl Pierre Ferrand Dry Curaçao, 2 cl nypressad limejuice, 1,5 cl sirap, 1 ägg. Skaka och server i ett coupetteglas. Dekorera skummet med en nypa riven mörk choklad. (se högupplöst bild längre ned)

Bonustips: Doppa en jordgubbe i Pierre Ferrand Dry Curaçao, sockra och servera!

För mer information, vänligen kontakta;
Karl Wennberg, Portfolio Manager, Spring Wine & Spirits
Karl.wennberg@springwine.se

www.springwine.se

Stoned Daiquiri
Ladda ned bild
Frapelsin Ta en stor isbit, häll upp Pierre Ferrand Dry Curaçao, låt isen sakta smält något – servera. Här lyfts smakerna av apelsin och mandel och isen gör upplevelsen ännu lenare.
Ladda ned bild
La Bombe de Fleurs - 4 cl Pierre Ferrand Dry Curaçao, 2 cl nypressad limejuice, 1,5 cl sirap, 1 ägg. Skaka och server i ett coupetteglas. Dekorera skummet med en nypa riven mörk choklad
Ladda ned bild
Stoned Daiquiri -  Mät upp i en shaker: 3 cl Plantation Trinidad, 3 cl Plantation 3 Stars White Rum, 1,5 cl Pierre Ferrand Dry Curaçao, 1,5 cl hemmagjord sirap, 2 cl nypressad limejuice. Addera is och skaka. Servera i ett daiquiriglas.
Stoned Daiquiri - Mät upp i en shaker: 3 cl Plantation Trinidad, 3 cl Plantation 3 Stars White Rum, 1,5 cl Pierre Ferrand Dry Curaçao, 1,5 cl hemmagjord sirap, 2 cl nypressad limejuice. Addera is och skaka. Servera i ett daiquiriglas.
Ladda ned bild

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.