Stina Ekblad, Lena Endre och Ingela Olsson i fekaliedramat Presidenterna

I Werner Schwabs Presidenterna klär tre städerskor av varandra livslögn efter livslögn i ett groteskt, humoristiskt och vindlande samtal. Regi: Staffan Valdemar Holm. Premiär på Lilla scenen den 22 oktober.

– Det här är ju en drömensemble i en pjäs som erbjuder tre roller som ligger långt ifrån de gängse kvinnorollerna. Det har varit på gång i många år men först nu står alltså Stina Ekblad, Lena Endre och Ingela Olsson för första gången tillsammans på en teaterscen, beredda att föra oss ut på en nöjesresa ner i ett centraleuropeiskt inferno. Gute Fahrt!, säger regissören Staffan Valdemar Holm.

Stina Ekblad, Lena Endre och Ingela Olsson spelar tre städerskor från samhällets bottenskikt som i ett enda långt och vindlande samtal klär av varandra livslögn efter livslögn. Det är brutalt, groteskt och humoristiskt och framförs på Schwabs djupt originella språk, ”schwabiska”, som har beskrivits som expressionistisk brutalprosa. Hyckleri, småaktighet och ett okontrollerat driftsliv är några återkommande teman i hans pjäser, som alltid har en samhällskritisk udd.

Presidenterna (Die Präsidentinnen) ingår i Schwab-samlingen Fäkaliendramen , som kan översättas fekaliedramer. MenPresidenterna är både fekalier och dödligt allvar.

– Avföring har en central roll i pjäsen och är givetvis en metafor. Men avföringen i sig är också intressant, inte minst politiskt. 2,1 miljarder människor saknar toalett i världen. Och jag räknade lite på hur mycket vi bajsar i Sverige. Genomsnittseuropén bajsar ca 100 kg om året. På 10 miljoner personer blir det 1 miljon ton. För att göra mängden begriplig är det omkring 30000-35000 långtradare eller 800 000 big bags fyllda med skit. Om man räknar hela jordens befolkning blir det ofantliga mängder. I vår del av världen behöver vi inte tänka på bajset, men någonstans tar det ju vägen. Bara för att det är osynligt för de flesta betyder det inte att det inte finns. På scen ser vi några av dem som har som uppgift att ta hand om skiten, säger Staffan Valdemar Holm.

Werner Schwab var punkens dramatiker, enligt regissören Staffan Valdemar Holm, och i denna pjäs kontrasteras det förljuget rena och vackra europeiska huset mot de som måste göra rent i latrinen. Schwab fäster blicken på de som befinner sig på botten av näringskedjan, de som inte har en röst i samhället, och ger dem ett språk. Men han gör det utan att vara distanserat ömkande och exotiserande. Schwabs egen mamma arbetade som städerska.

Den österrikiske dramatikern Werner Schwab dog bara 35 år gammal. Från genombrottet med Presidenterna 1990 till sin död 1994 skrev han ett femtontal pjäser i ett rasande tempo. Hans kortlivade karriär gjorde ett djupt avtryck i den tyskspråkiga dramatiken: 1991 utsågs han till årets dramatikernykomling och 1992 till årets dramatiker av den ansedda tidskriften Teater Heute. Åren 1992-1993 spelades hela 70 olika uppsättningar av Schwabs pjäser i Europa.

Staffan Valdemar Holm gästade senast Dramaten med Vintersolstånd våren 2015. Han har tidigare satt upp Schwabs pjäsFolkmord på Malmö Dramatiska Teater (nuvarande Malmö Stadsteater) 1997.

Medverkande
Erna Stina Ekblad