Stipendier till duktiga byggelever

Byggnadsindustrins Yrkesnämnd Stockholm Gotland delar ut tretton stipendier till duktiga elever på gymnasiets bygg- och anläggningsprogram. Stipendiaterna har blivit utvalda för utmärkta insatser under utbildningen och som en uppmuntran till det framtida yrkeslivet i byggbranschen.

BYN-stipendiet delas ut till en tredjeårselev på bygg- och anläggningsprogrammet i en branschrekommenderad skola inom Stockholms och Gotlands län. Skolorna väljer själva ut stipendiaterna baserat på följande kriterier:

- god kompetens: godkäda betyg i alla ämnen, yrkesskicklighet

- bra attityd: säkerhet och arbetsmiljö, mångfald och jämställdhet

- personliga egenskaper: noggrann, pålitlig, gott omdöme, god arbetsmoral.

Årets stipendiater är:

Rickard Holm, Vallentuna Gymnasium, John Norberg, Stockholms byggtekniska gymnasium, Alina Eriksson, Tyresö Gymnasium, Andreas Höglund, Rönninge Gymnasium, Simon Strömberg, Skärgårdsgymnasiet, Nicholas Engst, Sågbäcksgymnasiet, Ludwig Kiesel, Peabskolan Solna, Linus Elebring, Peabskolan Upplands Väsby, Simon Seeling Frisell, Nacka Gymnasium, Hampus Björkling, Fredrika Bremergymnasiet, David Lindqvist, Yrkesgymnasiet Sollentuna, Alexander Pavlovic, Distra Bygg Gymnasium, Erik Back, Wisbygymnasiet

Stipendiet består av ett diplom och ett presentkort på verktyg för 5 000 kr som Flinks Järn sponsrar med 1000 kr. (Presentkortet till eleven på Wisbygymnasiet kommer från Järn AB Södertorg som även de sponsrar med 1000 kr).

Endast gymnasieskolor med kvalitetsmärkningen branschrekommenderad skola har tillgång till stipendiet och en elev per skola har valts ut.

Branschrekommenderad skola är en kvalitetsmärkning som BYN erbjuder gymnasieskolor med bygg- och anläggningsprogrammets inriktningar Anläggningsfordon, Husbyggnad samt Mark- och anläggning. Skolor som uppfyller kriterierna bedöms ha förutsättningar att ge grundläggande yrkesutbildning som uppfyller byggbranschens krav.

Byggnadsindustrins Yrkesnämnd (BYN) är en samverkan mellan arbetsgivarorganisationerna Sveriges Byggindustrier och Maskinentreprenörerna samt fackförbunden Byggnads och SEKO Väg och ban. BYN:s verksamhet styrs av parternas yrkesutbildningsavtal.

Mer information om BYN-stipendiet:

Erika Hann, ansvarig kompetensförsörjningsfrågor Sveriges Byggindustrier (BI) Öst 08-587 147 02 eller erika.hann@sverigesbyggindustrier.se

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

Regeringen pekar ut bygg- och anläggning som en framtidsbransch i nationella planen för infrastruktur4.6.2018 15:02Pressmeddelande

På en pressträff idag måndag presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth och Isabella Lövin, klimatminister och vice statsminister, regeringens nationella plan för infrastrukturen åren 2018-2029. Regeringen har beräknat att den nationella planen kommer ligga till grund för 235 000 årsarbeten över perioden 2018-2029. - Det är positivt att regeringen pekar ut bygg- och anläggning som en framtidsbransch. Det skickar en viktig signal till Sveriges alla kommuner att utveckla bygg- och anläggningsprogrammen för att göra dem attraktiva för unga tjejer och killar, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Regeringen missar tåget som går - måste komma igång tidigare med fyrspåret mellan Stockholm - Uppsala31.5.2018 10:29Pressmeddelande

- Stefan Löfven (S) håller på att missa tåget som går för att rusta Sverige för 11 miljoner invånare 2025. Regeringen måste komma igång tidigare med fyrspåret mellan Stockholm - Uppsala. Om bostadsbyggandet går ner är det viktigt att hålla uppe investeringstempot för infrastruktur. Järnvägssträckan Stockholm - Uppsala är viktig inte bara för Stockholmsregionen utan för hela Sverige. Sträckan påverkar alla tåg som går längst Ostkustbanan mot Sundsvall och Gävle, samtidigt som den påverkar Dalabanan mot Sala och Borlänge, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Svante Hagman omvald till ordförande för Sveriges Byggindustrier17.5.2018 13:11Pressmeddelande

På årets Byggstämma omvaldes Svante Hagman, NCC AB, till förbundsordförande för Sveriges Byggindustrier. Till vice ordförande omvaldes Carin Stoeckmann, Vd Byggmästar´n i Skåne AB. - Jag är stolt över att ha fått förtroendet att leda Sveriges Byggindustrier ytterligare ett år. Nu ska vi jobba vidare med våra fyra fokusområden – attraktiva kollektivavtal, sund konkurrens, kompetensförsörjning samt hållbarhet/säkerhet, säger Svante Hagman.