Stipendium till lärare för examensarbete om distansstudier

Idag delar Sparbanksstiftelsen Kronan ut ett stipendium på 25 000 kronor till Theodor Möll, lärare på Drottning Blankas Gymnasieskola i Varberg och hans medförfattare Joakim Arnberg, lärare på Kattegattgymnasiet i Halmstad, för deras examensarbete om distansundervisning.

Joakim Arnberg och Theodor Möll belönas för sitt examensarbete med stipendium från Sparbanksstiftelsen Kronan. Fotograf: Carl Möll.

Theodor Möll och Joakim Arnberg har lagt fram sitt examensarbete vid högskolan i Halmstad. Till vardags undervisar de i engelska och de har därmed personliga erfarenheter av hur fjärr- och distansundervisning under pandemin påverkar elevernas inlärning och motivation.

– Vi har studerat hur teknologin implementeras i undervisningen och vilka verktyg som skulle kunna användas för att kvalitetssäkra detta. Pandemin gav oss en tydlig case-study där vi kunde se att distansundervisningen främst använde tekniken som en ersättning för det fysiska mötet snarare än för att förbättra och utveckla undervisningen, säger Theodor Möll.

Sedan 1996 har Sparbanksstiftelsen Kronan delat ut stipendium till framstående examensarbeten på de tre lärosätena Blekinge Tekniska Högskola, Högskolan i Halmstad och Linnéuniversitetet. Namnet på examensarbetet som belönats med årets stipendium är "Communication over virus - induced distance: a qualitative study on the implications of English language teaching during the covid-19 pandemic.

– Vi har också tittat på elevernas aktivitet i relation till tekniken, där noterade vi att eleverna tenderade att vara passiva. Vår slutsats och vårt förslag är att skolorna ska använda sig av ett systematiskt verktyg för att kvalitetssäkra undervisningen, säger Theodor Möll.

– Som rektor känner jag så klart stolthet, men framför allt glädje i att kunna få ta del Theos kunskaper och erfarenheter kring ett hög aktuellt ämne, säger Stefan Lindh, rektor för Drottning Blankas Gymnasieskola i Varberg.

För mer information, kontakta gärna Theodor Möll, theodor.moll@dbgy.se.

Adolf Fredriks Kyrkogata 2

08 7944200http://www.academedia.se

Drottning Blankas Gymnasieskola grundades 1996 och består idag av 27 gymnasieskolor på 24 orter. Alla skolor ligger centralt och präglas av personligt, lokalt och globalt engagemang vilket ska genomsyra såväl medarbetarnas som elevernas arbete och resultat.