Stjärnskotten David Ritschard och Mona Masrour ger kärlekstips tillsammans med andra artister i IQs Raggningshjälpen

Många våndas inför den första dejten. Ikväll, den 10 maj kl. 20.00, samlar därför IQ, under ledning av journalisten och dejtingproffset Emilie Roslund, några av Sveriges mest hyllade artister för att hjälpa oss att hitta kärleken. Under spelningen, som går under namnet Raggningshjälpen, medverkar Familjen, David Ritschard, Mona Masrour, Markus Krunegård och Sara Parkman.

Mellan låtarna delar artisterna sina egna erfarenheter om pressen kring mötet med en potentiell ny kärlek och sina bästa dejtingtips. Här bjuds även publiken in för att ställa frågor om raggning och dejting direkt till artisterna.

Emilie Roslund och IQ hoppas att underlätta dejtingen med mer effektiva tips för att hitta kärleken.

– Under mina år som programledare för podden Singelrådet har jag hört otaliga anekdoter från lyssnare om deras värsta dejtupplevelser.  Av egen, och andras, erfarenhet så vet jag att för mycket berusningsmedel stjälper mer än det hjälper. Tillsammans med artisterna kommer jag leverera råd som dämpar nerverna på andra sätt och ökar chanserna för en andra dejt, säger Emilie Roslund, dejtingproffs, journalist och poddare i Singelrådet och Happy ending.

Spelningen sker på initiativ av IQ som i en undersökning från i höstas belyste pressen kopplat till dejting och jakten på kärleken. I undersökningen framkom det att många dricker alkohol inför den första dejten för att slappna av. Sex av tio i åldern 18–40 år svarande att alkohol gör det lättare att ragga. Nästan varannan tillfrågad tycker också att de blir modigare av alkohol. Samtidigt har drygt var fjärde misslyckats i sina försök att träffa någon för att de varit för berusade.

– Första dejten kan kännas otroligt jobbig. Inte minst eftersom man ska bli bedömd inifrån och ut av en annan person. Alkoholen kan till en början göra att vi känner oss mer avslappnade men samtidigt blir vi sämre på att läsa andras signaler. Vi hoppas att publiken ska få med sig smartare knep för att lyckas med raggningen, säger Karin Hagman, vd på IQ.

Raggningshjälpen äger rum den 10 maj kl 20.00, live online på Doors och biljetterna bokas gratis via https://doors.live/sv/iq.

Emilie Roslunds egna dejtingtips

1. Avdramatisera första mötet.
    Är du nervös inför första mötet? Avdramatisera det genom att prata i telefon innan. Det gör det mindre laddat när ni sen ses.

2. Småprata mer i vardagen.
    Träna dina sociala färdigheter genom att prata med främlingar om allt och ingenting. Fråga vad klockan är, be om en vägbeskrivning eller något annat du egentligen inte behöver veta.

3. Komplimanger är en bra isbrytare.
    Alla älskar komplimanger. Inled första kontakten med en komplimang! Men inte något klyschigt om personens utseende, utan uppmärksamma något annat; ett halsband eller hens sneakers. "Vart har du köpt den där?". Det lägger även en bra grund för vad ni kan fortsätta prata om.

4. Minska oron.
    Känner du dig nervös inför dejten? Tänk: vad är det värsta som kan hända? De värsta scenarierna vi målar upp kommer sannolikt inte slå in. På sin höjd kanske ni inte klickar eller att det blir lite stelt. men du kommer komma ur det levande.

5. Välj en trygg plats.
    Välj en miljö där du redan känner dig bekväm, kanske ditt stammishak.

Emilie Roslund. Foto: Kajsa Lorentzon
Karin Hagman, vd IQ