Stjärnspäckat när Broadwaysuccén Tootsie intar Oscarsteatern

Stor orkester och dansensemble, Robert Gustafsson, Sussie Eriksson, Ola Forssmed och Hege Schøyen bara för att nämna några. Det är ett imponerande gäng som ska samlas för repetitioner inför premiären av musikalkomedin Tootsie i slutet av september. -En hjärtvärmande skrattfest med stora shownummer är väl precis vad man vill ge publiken just nu, säger regissören Edward af Sillén.

Stjärnspäckat när Broadwaysuccén Tootsie intar Oscarsteatern med Robert Gustafsson som Dorothy Michaels

Med tempofylld dialog och storslagna musiknummer har den Oscarsbelönade 80-talskomedin Tootsie (med Dustin Hoffman i huvudrollen) stöpts om till en musikalkomedi anno 2022, utan att för den sakens skull överge originalet.

Precis som i filmen får vi följa den talangfulle, tillika omöjlige, skådespelaren Michael Dorsey (Robert Gustafsson) som aldrig lyckas behålla ett jobb då han konstant sätter sig på tvären och gör sig ovän med alla i sin omgivning. I samband med Michaels 40-årsdag meddelar hans agent att hans framtid som skådespelare är körd, han kommer aldrig att få det stora genombrottet som han drömt om. I ett sista desperat försök att få jobb ikläder sig Michael rollen som kvinna, Dorothy Michaels, söker en roll i en musikal som han får – och gör succé! Och det är då det börjar hända saker.

Musikalkomedin Tootsie hade premiär på Broadway 2019 och skaparna belönades med en Tony Award för sina lysande texter, i den svenska versionen översatta av välrenommerade Calle Norlén. Drygt två timmars skrattfest utlovas, men det är vältajmad dialog och träffsäker situationskomik som lockar till skratt snarare än en man i högklackat.

-Michael klär inte ut sig till Dorothy, han spelar Dorothy. Han kan spela kvinna eftersom han är en skicklig skådespelare. Han tar sitt yrke på största allvar och lägger ner hela sin själ i prestationen vilket påverkar honom som person, säger Robert Gustafsson.

Till skillnad från Dustin Hoffman som skiftade mellan Dorothy och Michael på film, så ska Robert Gustafsson lyckas med samma prestation inför levande publik. Så inga timslånga förvandlingar i sminket.

- Kunde Christer Lindarw så kan väl jag, säger Robert Gustafsson. Men visst är det en utmaning eftersom jag plötsligt inser att jag är över 50, lite långsammare och med begynnande hårväxt i öronen!

Rollistan i urval bjuder på den frustrerade demonregissören Ron (Ola Forssmed), det neurotiska exet Sandy (Sussie Eriksson), den oemotståndliga skådespelerskan Julie (Linda Olsson), den misslyckade manusförfattaren Jeff (Andreas Nilsson) samt den hårdföre Broadwayproducenten Rita spelad av Norges främsta komedienne (Hege Schøyen), samtliga ackompanjerade av stor orkester under ledning av Johan Siberg och dansensemble med koreograf Denise Holland Bethke.

-Det är ingen överdrift att man längtar in i repsalen, säger Edward af Sillén. Så här bra material är man inte alltid bortskämd med, och dessutom med ett så fantastiskt gäng skådisar och på Oscarsteaterns vackra scen. Det här vill man inte missa!

Tootsie har premiär 29 september 2022 på Oscarsteatern

070-181 59 71http://www.momentgroup.com/

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien.Koncernen är listad på Nasdaq Stockholm, Main Market, och omsätter knappt en miljard kronor. I de olika verksamheterna inom Moment Group skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år och koncernen har fler än 500 medarbetare. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo och Falkenberg.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, Vallarnas friluftsteater, Wagners Bistro, Wallmans, Wallmans Group

Danny Saucedo uppgraderar ytterligare – The Run(A)way show 2.0 är här29.4.2022 12:04:54 CEST | Pressmeddelande

Danny Saucedos kritikerhyllade popshow The Run(A)way show, som såg sitt första ljus hösten 2019, har skapat stor uppmärksamhet runt om i Sverige sedan dess. Efter en tid utan musik, dandi dansa och partyt som showen medför, är den och Danny nu tillbaka i ny tappning. The Run(A)way show sätts för första gången upp i Stockholm, där 9 showkvällar under hösten redan är utsålda. Nu släpps ytterligare sex shower på Cirkus i Stockholm!

Sanna Nielsen gör ny stor Julkonsertturné21.4.2022 08:59:58 CEST | Pressmeddelande

Efter en bejublad succé i vintras är Sanna Nielsen tillbaka med sin julkonsert ”Min Sanna Jul". I november-december hon sig åter ut på en stor julkonsertturné runt om i Sverige och besöker inte mindre än 22 städer, från norr till söder. Biljetterna släpps den 25 april via showtic.se. -Det kan ju låta märkligt att prata julen redan nu, men faktum är att biljetterna i fjol gick åt extremt snabbt, så vi vill ge alla chansen att i god tid boka in och se julkonserten, säger producent Patrik Krall.