Stockholm och Uppsala inleder året med försiktig jobbprognos

Arbetsgivare i Stockholm- och Uppsalaregionen förväntar sig att inleda det nya året med en svagt ökad efterfrågan på arbetskraft. Sysselsättningstrenden för det första kvartalet ligger på +2 procent, vilket är under rikssnittet på +5 procent. Det visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

– Det är glädjande att arbetsgivare i Stockholm- och Uppsalaregionen lämnar försiktigt positiva jobbprognoser. Oavsett om företag planerar att nyanställa eller ej så är det viktigt att satsa på medarbetarnas möjlighet till kompetensutveckling för att inte tappa i konkurrenskraft, säger Lars Forseth, vd för ManpowerGroup Sverige.

Försiktiga prognoser från arbetsgivare i Stockholm- och Uppsalaregionen
Sysselsättningstrenden för Stockholm- och Uppsalaregionen är +2 procent, vilket innebär att arbetsgivare i regionen förutspår en svagt ökad jobbtillväxt. Det är samma nivå som föregående kvartal, men jämfört med samma period 2017 har jobbprognosen minskat med sju procentenheter.

Positiva jobbprognoser i hela landet
Sysselsättningstrenden för Sverige som helhet ligger kvar på samma nivå som föregående kvartal med +5 procent, vilket innebär att svenska arbetsgivare förväntar sig en stabil takt för jobbtillväxten. Det är första gången på ett år som arbetsgivare i samtliga regioner lämnar positiva jobbprognoser. Arbetsgivare i Västsverige, där Västra Götaland och Hallands län ingår, lämnar starkast siffror i hela landet och prognostiserar en sysselsättningstrend på +15 procent.

Rivstart på 2018 för hotell- och restaurangbranschen
Åtta av de tio undersökta branscherna i Arbetsmarknadsbarometern inleder året med positiva jobbprognoser. Hotell- och restaurangbranschen lämnar starkast siffror med en prognos på +22 procent. Även arbetsgivare i energisektorn förutspår en fortsatt het arbetsmarknad. Jobbprognosen ligger kvar på samma höga nivå som föregående kvartal med +18 procent. Finans-, fastighets- och uppdragssektorn förväntar sig också en fortsatt stor efterfrågan på kompetens.

– Arbetsmarknadsbarometern visar att arbetsgivare i många branscher tror på en positiv start på året – särskilt hotell- och restaurangbranschen förväntas gå som tåget. Det leder till en stor efterfrågan på arbetskraft, vilket är glädjande i en bransch som ger många utrikesfödda en fot in på arbetsmarknaden, säger Lars Forseth.

Topplistor
Svenska regioners jobbprognoser
Branscherna som ökar mest

Faktablad: ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer Q1 2018
Rapport: ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer Q1 2018 (på engelska)

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43
helene.belin@manpowergroup.se

ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer för det andra kvartalet 2018 presenteras den 13 mars.

Svenska regioners jobbprognoser
1. Västra Götaland och Hallands län, +15 procent
2. Mellersta Sverige (Södermanland, Västmanland, Värmland och Örebro län), +13 procent
3. Östra Götaland, +3 procent
3. Skåne och Blekinge län, +3 procent
5. Stockholm- och Uppsalaregionen, +2 procent
6. Norrland, +1 procent

Branscherna som ökar mest
1. Hotell- och restaurangbranschen, +22 procent
2. Energisektorn, +18 procent
3. Finans-, fastighets- och uppdragssektorn, +16 procent
4. Parti- och detaljhandeln, +13 procent
5. Tillverkningsindustrin, +5 procent

Om sysselsättningstrenden
Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. Under det första kvartalet 2018 förväntar sig 8 procent av de svenska arbetsgivarna en ökad sysselsättning, 4 procent förväntar sig att minska arbetsstyrkan medan majoriteten (86 procent) förutser en oförändrad sysselsättning. Sysselsättningstrenden för Sverige blir då + 4 procent och när siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden + 5 procent

Om ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer
ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer (ManpowerGroup Employment Outlook Survey) har funnits i Sverige i snart 14 år och är den enda undersökning som mäter framtida sysselsättning globalt, det vill säga hur arbetsgivare bedömer det kommande kvartalet istället för att mäta vad som redan har hänt.

Undersökningen baseras på intervjuer med nära 59 000 arbetsgivare inom näringsliv och offentlig sektor i 43 länder. I Sverige har 750 intervjuer genomförts. De som tillfrågas utgör ett representativt urval bland arbetsgivare i respektive land, och de har inte hämtats från Manpowers kundregister. Under drygt 50 år har samma fråga ställts till arbetsgivare i bland annat USA, Storbritannien och Kanada. Resultatet av undersökningen är väl använt av beslutsfattare och analytiker världen över.

• Unik: Undersökningen är unik när det gäller storlek, geografisk spridning och branschtäckning.
• Framtidsinriktad: Arbetsmarknadsbarometern är den enda undersökningen som mäter hur arbetsgivarna bedömer personalsituationen inför det kommande kvartalet. De flesta andra undersökningar mäter vad som hänt bakåt i tiden, så kallad retrospektiv analys.
• Konsekvent: Under drygt 50 år har en och samma fråga ställts till arbetsgivarna i bland annat USA och Kanada. Undersökningen har funnits i Sverige sedan 2003.
• Oberoende: Deltagarna i enkäten utgör ett representativt urval bland arbetsgivarna i respektive land och hämtas inte från ManpowersGroups kundregister.
• Pålitlig: Undersökningen baseras på intervjuer med nära 59 000 arbetsgivare från näringslivet och den offentliga sektorn i 43 länder. Tack vare undersökningens omfattning kan detaljerade analyser göras av både branscher och regioner. Respondenterna tas inte från ManpowerGroups kundregister.

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 60-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Ny rapport: Så slipper ditt jobb hotas av automatiseringen23.4.2018 08:43Pressmeddelande

Automatisering är inte ett hot mot jobben – för de som har rätt förmågor. Arbetsgivare värderar kommunikations-, samarbetes- och problemlösningsförmåga högst och ungefär en fjärdedel tycker att personer med dessa förmågor är svårast att hitta. Kombinerat med digitala och tekniska färdigheter är detta receptet för att klara sig bäst på framtidens arbetsmarknad, enligt ManpowerGroups nya rapport Skills Revolution 2.0.

Försiktigt optimistiska signaler för vårens arbetsmarknad i mellersta Sverige13.3.2018 08:21Pressmeddelande

Arbetsgivare i mellersta Sverige, där Södermanland, Västmanland, Värmland och Örebro län ingår, är försiktigt optimistiska och förväntar sig fler något fler jobbtillfällen under våren. Sysselsättningstrenden för det andra kvartalet ligger på +4 procent, vilket är strax över sysselsättningstrenden för hela Sverige på +2 procent. Det visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.