Stockholmare får Byggnads kulturstipendium

Sedan 1966 delar Byggnads ut kulturstipendier varje år. I dag under Byggnads fullmäktige delas 2019 års stipendier ut. Bland årets stipendiater finns fem kulturutövare från Stockholms län.

Natalia Goldmann på förbundsfullmäktige 2019. Fotograf: Terese Perman

Byggnads kulturstipendium har en lång tradition och har delats ut varje år sedan 1966. Syftet med kulturstipendiet är att göra det möjligt att förverkliga en idé eller ett projekt inom kulturområden som litteratur, journalistik, musik, film, bildkonst och dans. Bland årets stipendiater är det fem som är verksamma i Stockholms län.

- Jag är stolt att vi kan stötta dessa begåvade och flitiga kulturutövare. Ett stipendium kan vara det som gör att man inte ger upp eller orkar ytterligare lite mer. Jag hoppas att Byggnads kulturstipendium gör skillnad, både för stipendiaterna och för kulturen i stort, säger Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

Stipendierna ges till yrkesverksamma kulturarbetare med viss etablering inom sitt område. Stipendienämnden tar hänsyn till om det konstnärliga perspektivet är att bryta ny mark, om det finns en kombination av socialt engagemang och kulturellt uttryck och om viljan är att nå en bred publik för att sprida kunskap i en viktig fråga eller inom ett viktigt ämne.

- För mig som musiker är det viktigt att kultur är tillgängligt för alla. Jag är otroligt tacksam att Byggnads hjälper mig sprida musik över gränserna och till grupper som kanske annars inte skulle nås av den, säger Natalia Goldmann, musiker från Stockholm.

Sammanlagt delas 270 000 kronor ut till 18 stipendiater i år. Under ansökningsperioden den 3 december 2018 till 1 mars 2019 inkom totalt 566 ansökningar. Se samtliga stipendiater och motiveringar här: https://www.byggnads.se/om-oss/om-oss/kulturstipendium/2019-ars-kulturstipendium/

Stipendiater från Stockholms län 2019

Journalistik

Julia Lindblom, Farsta

Musik

Maria Blom, Nacka

Natalia Goldmann, Stockholm

Bildkonst

Johan Berglund, Solna

Johan Lindström, Johanneshov

Johan Lindholm
Förbundsordförande Byggnads

Natalia Goldmann på förbundsfullmäktige 2019. Fotograf: Terese Perman

Byggnads i Qatar: ”Regimen bryr sig mer om spelarnas air condition än om arbetarnas liv”12.9.2019 05:45:00 CESTPressmeddelande

I Qatar går byggandet och servicesektorn på högvarv inför fotbolls-VM 2022. Byggnads har nyss deltagit i arbetsplatsinspektioner i landet och träffat migrantarbetare som bygger infrastrukturen och jobbar inom serviceyrken. De vittnar om livsfarliga arbetsvillkor och slavliknande förhållanden. Byggnads uppmanar nu fler fackförbund att sätta press på Qatar och Fifa att agera.

Byggnads kommenterar regeringens utredning: ”En halvmesyr”4.6.2019 10:45:00 CESTPressmeddelande

I dag presenterades regeringens utredning om utstationeringsdirektivet. Byggnads har länge varit pådrivande för att återupprätta den svenska modellen för att svenska villkor ska gälla alla på svensk arbetsmarknad. Utredningen tar några steg i rätt riktning men vi är djupt kritiska till att svenska regler för resor och traktamenten inte föreslås gälla fullt ut. Vi har en lång väg kvar innan vår arbetsmarknadsmodell gäller fullt ut.