Stockholms Auktionsverks ägare, Lauritz.com säljer mer än 200 historiska, sällsynta B&O-apparater från ett danskt museum på auktion. Värderade till 1 000 000 kr.

En lätt skrattande men skön vokalist, Liva Weel, i radion, filmskådespelarinnan Lily Broberg, som tonar fram i svart/vitt, månlandningen visas på TV från 1969, klangen från Elvis Presleys gitarr från en originaltrådinspelning, Beatles enastående musik på vinyl och de kalla kårarna när man åter hör befrielsen och tyskarnas överlämnande i radion från 1945.

Ljud och stämningar från svunna tider är helt unika i denna förnämliga samling som Lauritz.com just nu har på auktion. Mer än 200 sällsynta, historiska B&O-apparater, som alla fungerar och har medföljande tidstypiskt innehåll.

Samlingen kommer från ett danskt, privatägt B&O-museum, som har köpts upp och restaurerats under årtionden av en samlare med en helt unik passion och känsla för både historia, musik, design och teknik. Produkterna från världens äldsta radio- och TV-fabrik säljs på en samlad auktion.

Auktionen har just startat. Se den här.

Den största samling B&O-apparater på auktion någonsin

Samlingens föremål har formgivits under en period på 80 år. De tidigaste modellerna är från 1926 och de senaste från 2005. Med över 200 individuella B&O-föremål är samlingen den mest omfattande som någonsin har lämnats till försäljning på auktion.

En resa genom Danmarks historia

Samlingen behöver inte bara vara prydnader hos den kommande ägaren. Alla radioapparater, skivspelare, tvapparater, bandinspelare m.m. kan spela in/spela upp och det medföljer tidstypiskt innehåll till varje apparat, till exempel stenkakor, vinylskivor, trådinspelningar, videoinspelningar och mycket annat.

Så samlingen är mer en resa genom 1900-talets danmarkshistoria, både den tekniska och mekaniska, den designmässiga, den historiska och den kulturella.

Värderad till 1 000 000 kr. Väcker internationellt uppseende

De mer än 200 föremålen säljs på en samlad auktion och har värderats till 1 000 000 kr. Samlingen omfattar en mängd extremt sällsynta apparater, som väcker internationella samlares och museers intresse. Lauritz.com förutser därför en kraftig budaktivitet från både samlare och andra budgivare. Naturligtvis från Danmark men även från länder som Tyskland och Japan, som har en stark känsla för den strömlinjeformade, minimalistiska designen från det stolta Struer-företaget.

Ett pärlband av sällsynta B&O-produkter

Auktionen omfattar ett pärlband av sällsynta B&O-produkter, till exempel:

- Hyperbo 5 RgS, en radiogrammofon, som tillverkades i endast 37 exemplar under åren 1934-36 och som kunde fås i glasgrönt, rött och nattsvart. Radiogrammofonen var designmässigt inspirerad av en Marcel Breuer-stol. Det påstås att det nu bara finns tre exemplar kvar i världen.

- Beolit 40, som tillhörde den första generationen av radioapparater med hölje av bakelit

- Beocord 84u trådinspelare, som användes både som musikinspelare och som diktafon

- HHT 1 hörnhögtalare

- B&Os första tv, kallad Trillebøren (Skottkärran), från 1952. TV-apparaten blev populär under namnet Skottkärran, eftersom den hade två stänger, som kunde dras ut, så att apparaten kunde rullas iväg dit där man ville se på tv. TV-apparaten med valnötsfanér var avsedd för serietillverkning av hela 97 apparater. I dag känner man till 5 kvarvarande exemplar, varav detta troligen är det enda som fortfarande fungerar.

- Den första videoinspelaren, en Beocord 4000 video, med en halvtimmes videoband i svart/vitt och sist men inte minst

- B&Os berömda högtalare Beolab 5.

Hela samlingen visas i museet efter överenskommelse med Lauritz.com Aarhus.

Mer info eller tidsbokning av visning
För mer info eller för att boka tid för visning, vänligen kontakta filialchef Ané Gyldholm på tel. +45 51 52 80 10 eller e-post ane.aarhus@lauritz.com

Intervjuer

För intervjuer vänligen kontakta Ingelise Stanley på tel. +45 20 62 65 01 eller e-post stanley@lauritz.com

Om Lauritz.com Group

Lauritz.com Group består av 28 auktionshus i 6 länder: i Danmark (13), Sverige (9), Norge (1), Finland (1), Tyskland (3) och Belgien (1). Gruppen äger ett antal olika varumärken, bl.a. Stockholms Auktionsverk. Det är typiskt mer än 10 000 auktioner på gång på Lauritz.coms plattform, där man registrerar cirka 3,5 miljoner online-besök per månad. Dessa besök kommer från mer än 200 länder. Lauritz Group har mer än 3,7 miljoner kundregistreringar. Koncernen nådde en auktionsomsättning på 724 miljoner kr år 2019, fördelat på ca. 270 000 varunummer.