Stockholms bostadsbolag erbjuder sommaraktiviteter för barn och ungdomar

De allmännyttiga bostadsbolagen i Stockholm vill bidra till en meningsfull sommar för barn och ungdomar. Det är alltid viktigt, men i år kanske viktigare än någonsin med tanke på att fler kommer att spendera sommaren hemma. Därför satsar Svenska Bostäder, Stockholmshem, Familjebostäder och Stadsholmen på sommaraktiviteter för de barn och ungdomar som bor hos något av bolagen.

I år erbjuds sportaktiviteter som boxning, fotboll och simning. Det finns också möjlighet att vara med på konstläger, teaterkurser eller sköta djur på 4H-gårdar. Ett fåtal föreningar har ställt in sina aktiviteter på grund av smittrisk, men det är ändå en stor bredd på aktiviteterna. Alla aktiviteter är gratis eller kraftigt rabatterade för bostadsbolagens hyresgäster. Föreningarna ansvarar för att säkerställa att myndigheternas rekommendationer, råd och regler följs. Alla aktiviteter kommer att genomföras på ett sätt som begränsar risken för smittspridning.

- Barn och ungdomar behöver ha bra aktiviteter i sommar. I år är det extra roligt att vi kan erbjuda många aktiviteter till våra hyresgäster. Gemenskap och att träffa kompisar är särskilt viktigt när många tillbringar mycket tid på hemmaplan, säger Jonas Schneider, VD på Familjebostäder.

- Vi är glada över att tillsammans med föreningarna kunna erbjuda så många olika aktiviteter för barn och unga. I sommar känns det extra viktigt att bidra till en meningsfull fritid med tanke på rådande läge och att fler än vanligt troligen tillbringar sommaren hemma. En nyhet för i år är det nya Järvabadet, där det storsatsas på att öka simkunnigheten bland besökarna. Vi hoppas att många passar på att gå på simskola där i sommar, säger Sara Wallin, hållbarhetschef på Svenska Bostäder.

- Vi är glada att vi trots det rådande läget kan erbjuda barn och ungdomar som bor hos oss möjligheten till aktiviteter under sommarlovet. I år känns det extra viktigt att den här möjligheten finns när fler spenderar hela lovet på hemmaplan, säger Anette Sand, VD på Stockholmshem

Fakta

Sommaraktiviteter är ett samarbete mellan Stockholmshem, Familjebostäder, Svenska bostäder och Stadsholmen. Tillsammans arbetar vi med flertalet föreningar i våra områden så att de barn och ungdomar som är hemma på sommarlovet kan aktivera sig och få en meningsfull sommar. Aktiviteterna passar barn och ungdomar mellan 4-18 år. All information finns samlad på www.sommaraktiviteter.se.

Anne Kuylenstierna-Arnström
Chef IT- och kommunikationsavdelningen
anne.kuylenstierna.arnstrom@svenskabostader.se

Åsa Stenmark
Kommunikationschef på Stockholmshem
08-508 39 119 (även mobil)
asa.stenmark@stockholmshem.se

Lott Jansson
Kommunikatioschef på Familjebostäder
070-7372019
lott.jansson@familjebostader.com

Sommaraktiviteter är ett samarbete mellan Stockholmshem, Familjebostäder, Svenska bostäder och Stadsholmen. Tillsammans arbetar vi med flertalet föreningar i våra områden så att de barn och ungdomar som är hemma på sommarlovet kan aktivera sig och få en meningsfull sommar. Aktiviteterna passar barn och ungdomar mellan 4-18 år. All information finns samlad på www.sommaraktiviteter.se.

Digital byggstart för 125 hyresrätter i Farsta4.11.2020 07:10:00 CETPressmeddelande

I måndags togs första spadtaget för 125 nya hyresrätter som byggs inom ramen för konceptet Stockholmshusen. Det symboliska spadtaget togs av Familjebostäders ordförande, Stockholms bostads- och fastighetsborgarråd Dennis Wedin (M) tillsammans med Jonas Schneider, vd Familjebostäder och Bengt Staaff, regionchef Skanska Sverige AB som planterade ett magnoliaträd som kommer att få en plats på gården när husen är klara.