Stockholms elhysteri – vi har bara sett början

På kort tid har elsparkcyklarna tagit allt mer plats på Stockholms gator. Det är fyra olika företag som ställer ut dem. Snart kommer också en tjänst för delade elmopeder.
Vi har bara sett början på elhysterin i Stockholmstrafiken. Foto: EFN Ekonomikanalen

Per Schlingmann, styrelseledamot för elmopedföretaget Blinkee City, berättar att man kommer att kunna använda mopederna via en app, och de kommer också att fungera för lite längre sträckor än vad elsparkcyklarna gör.

Eric André, Nordenchef för Voi Technology, är inte orolig för överetablering, utan tror att det finns plats för flera olika företag.

Samtidigt kommer kritik mot att elsparkcyklarna ligger slängda lite överallt på gatorna. Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm stad, för diskussioner med bolagen för att få bukt med problemet. Formellt kan staden inte tvinga företagen till något. En idé är att staden ska upprätthålla speciella platser att ställa elsparkcyklarna på.

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, alla våra inslag och program är reklamfria och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal fem år i rad, senast 2021. EFN Ekonomikanalen drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.

Vi finns på EFN.se och i sociala medier.