Stockholms företag mest nöjda bland landets storstadskommuner
Övriga storstadskommuner Göteborg och Malmö ligger på 71 respektive 73, medan riksgenomsnittet hamnar på 75. Stockholm höjer servicen inom samtliga områden som kommunen har rådighet över: bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd.
– Näringslivet har drabbats av pandemins effekter, höjda energikostnader och ett tufft ekonomiskt läge. Då blir det särskilt viktigt att stadens service och myndighetsutövning fungerar väl och bidrar till ett gott företagsklimat, säger Karin Wanngård, finansborgarråd, Stockholms stad.
– Det är otroligt glädjande att undersökningen visar att alla förvaltningar i staden förbättrat sina resultat. Ute i verksamheterna pågår ett brett kvalitetsarbete där företagens nuvarande och framtida behov är i fokus. Det är genom ständiga förbättringar, nya arbetssätt och digitala lösningar som vi kommer kunna fortsätta möta våra målgruppers behov, säger Fredrik Jurdell, stadsdirektör, Stockholms stad.
Mest nöjda med stadens service är mikroföretagen som har mellan 1–5 anställda som ger staden ett betyg på 80 jämfört med 73 året innan.
Förbättrad service och myndighetsutövning är ett av stadens prioriterade områden i näringslivspolicyn som är vägledande i arbetet med att säkerställa ett gott företagsklimat.
– Vi jobbar ihärdigt med att skapa goda förutsättningarna för näringslivet och undersökningen visar både vad som gett resultat och var vi behöver fokusera arbetet framåt. För de mindre företagen kan det lokala näringslivsklimatet och kommunens service vara avgörande för att framgångsrikt kunna driva sina verksamheter. Därför är det särskilt glädjande att det är dessa företag som ger staden högst betyg, säger Katarina Bexar, näringslivsstrateg vid stadsledningskontoret.
Vid en jämförelse av de olika serviceområdena visar undersökningen att Stockholms stad får ett mycket högt betyg i sitt bemötande mot företagen, 81, samt kompetens, 80, det vill säga stadens förmåga att förstå företagens problem, ge råd och vägledning.
Inom samtliga serviceområden ökar resultatet jämfört med föregående år.
Serviceområde |
Betyg (föregående år) |
Ökning/Minskning |
Information |
75 (72) |
+3 |
Tillgänglighet |
75 (71) |
+4 |
Bemötande |
81 (78) |
+3 |
Kompetens |
80 (75) |
+5 |
Rättssäkerhet |
79 (74) |
+5 |
Effektivitet |
74 (69) |
+5 |
Sedan 2021 har Stockholms stad kompletterat NKI-undersökningen med en motsvarande undersökning för upphandling (Nöjd upphandlings-index). Upphandling når ett betyg på 60 och ligger något lägre än riksgenomsnittet på 64. NUI för de olika serviceområdena visar på ett högt betyg för tillgänglighet och bemötande medan information, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet når en godkänd nivå.
Om undersökningen Insikt och Nöjd-Kund-Index, NKI
Insikt är en servicemätning som genomförs årligen av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) tillsammans med Stockholm Business Alliance (SBA) och Business Region Göteborg. Mätningen av Nöjd-Kund-Index, NKI, visar hur företag betygssätter kommunens myndighetsutövning. Undersökningen omfattar hela landet och görs för att fånga upp företagarnas åsikter och identifiera förbättringsområden inom den kommunala servicen.
I årets mätning har 928 företag i Stockholm gett sina synpunkter vilket ger en svarsfrekvens på 59 procent. NKI-betygen för Stockholm 2022 med föregående års värde inom parentes: brandskydd 84 (85), bygglov 58 (55), markupplåtelse: 68 (65), miljö- och hälsoskydd 80 (75), livsmedelskontroll 81 (76), serveringstillstånd 79 (72).
Nöjd Upphandlingsindex, NUI
År 2018 tog Stockholm Business Alliance (SBA) initiativ till att utveckla en egen kundenkät för upphandling – Nöjd upphandlings-index, NUI. Undersökningen har utvecklats tillsammans med SKR, Upphandlingsmyndigheten och kommuner.
För mer information om Stockholms NUI-resultat, vänligen kontakta:
Katarina Verlage, näringslivsstrateg, stadsutvecklingsavdelningen, Stockholms stad.
Telefon: 08-508 29 417
E-post: katarina.verlage@stockholm.se
Dokument
Om
I Stockholms stad arbetar cirka 40 000 personer. Du möter oss i skolan, på äldreboenden, i parken, när du ska söka bygglov eller går till simhallen för att träna. Stockholms stads verksamhet styrs av folkvalda politiker och organiseras i stadens förvaltningar och bolag.
Stockholms stad är en organisation med decentraliserat ansvar. Det betyder att besluten ofta fattas lokalt, så nära de berörda som möjligt.
Följ Stockholms stad
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Stockholms stad
Innovationsprojekt med drönare för att minska antalet gäss på badstränder9.6.2023 09:20:45 CEST | Pressmeddelande
Gäss skapar många gånger problem vid Stockholms badstränder. Under försommaren genomför därför Stockholms stad ett innovationsprojekt där drönare används för att valla bort de utvalda fågelarterna från stränderna.
Stadshuset berikas med ny konst8.6.2023 15:03:49 CEST | Pressmeddelande
En av Stockholms vackraste byggnader fyller 100 år. Stadshusets arkitekt Ragnar Östberg lämnade medvetet tomma platser för att kommande generationer skulle kunna fortsätta utsmyckningen av huset. Stadshuset tillförs därför till 100-årsjubileet två nya konstverk.
Nya hybridgräsplanerna på Gärdet invigda8.6.2023 12:49:26 CEST | Pressmeddelande
På nationaldagen den 6 juni invigdes de efterlängtade nya fotbollsplanerna på Gärdet. Fotbollsplanerna är hybridgräsplaner, de första i sitt slag i Stockholm.
Stadshuset 100 år – så ackrediterar du dig8.6.2023 11:24:39 CEST | Pressmeddelande
Nu närmar vi oss Stadshusets jubileumsvecka. Den 16–23 juni är alla stockholmare välkomna till Stadshuset för att fira. Så här kan du ackreditera dig.
Premiär för dansbandskvällar på Kulturfestivalen8.6.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Det är dags att öva in stegen och putsa dansskorna i sommar när Kulturfestivalen bjuder på dansband. Den 16 till 20 augusti kommer man kunna dansa till några av Sveriges mest älskade dansband på Kungsträdgårdens dansbana.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum