Stockholms stad förlänger avtalet med Samtrans Omsorgsresor

Nu står det klart att Stockholm stad väljer att nyttja optionsåret i avtalet och förlänger därmed samarbetet med Samtrans Omsorgsresor i ytterligare ett år, fram till 2022-03-04.

Foto: Gustav Gräll

- Vi på Samtrans är väldigt stolta och glada över det fortsatta förtroende vi har fått och ser fram emot att ytterligare utveckla samarbetet tillsammans med Stockholms Stad, säger Samtrans Marknadschef, Eric Steijer.

Under 2019 utförde Samtrans Omsorgsresor ca 500 000 resor inom avtalet med Stockholms Stad. Detta för personer som av olika skäl inte har möjlighet att resa med den allmänna kollektivtrafiken. Årligen beräknas ca 2700 personer resa med Samtrans inom områdena; skola, äldreomsorg och LSS.

- Nu ges vi möjlighet att fortsätta ge Stockholms stads resenärer resor med god kvalitet och omsorg. Vi ser fram emot många år av fortsatt god samverkan tillsammans med Stockholm Stad, avslutar Eric Steijer.

Foto: Gustav Gräll

Samtrans Omsorgsresor är en del av Nobina-koncernen, Nordens största kollektivtrafikföretag. Varje år utför Samtrans Omsorgsresor ca 1,7 miljoner personresor, framförallt på uppdrag av kommuner och landsting, men också för företag. Samtrans har en stark samhällsbärande roll genom att finnas till för människor som på olika sätt har svårigheter att åka med den allmänna kollektivtrafiken.

Samtrans öppnar fler mobila teststationer för covid-19 i Sörmland26.5.2020 10:41:50 CESTPressmeddelande

Idag öppnar en ny mobil teststation för covid-19 i utanför Kullbergska sjukhuset i Katrineholm. Vid teststationen kan personer med remiss komma och lämna prov, utan att behöva gå ut ur bilen. De utför provtagningen själva och testerna skickas sedan för analys till A23 Lab i Uppsala. Det kommer också att finnas en satellitbil som ger möjlighet till provtagning i hemmet. Inga resurser från den befintliga hälso- och sjukvården ska användas.

Fler mobila teststationer för covid-19 öppnas28.4.2020 14:40:26 CESTPressmeddelande

I fredags startade Samtrans Omsorgsresor den första teststationen för provtagning av covid-19 utanför fältsjukhuset i Stockholm, tillsammans med företaget InfoSolutions. Idag öppnar ytterligare en mobil teststation utanför Lidl i Upplands Väsby. Det är Samtrans Omsorgsresor som står för logistiken tillsammans med företaget InfoSolutions, som har en genomarbetad logistik för provtagning av covid-19, med labbtester. Detta i en samverkan med Folkhälsomyndigheten.