Stockholms Stadsmission kommer att göra skillnad genom Mötesplats S:t Paul

Stockholms Stadsmission bygger en mötesplats vid S:t Pauls kyrka vid Mariatorget på Södermalm i Stockholm. Det är en omfattande ombyggnation, renovering och modernisering av två torg som möts, som Einar Mattsson är med och finansierar.

Illustration: Stockholms Stadsmission

Stockholms Stadsmission förvandlar gestaltnings- och innehållsmässigt en anonym del av Mariatorget till den mest spännande delen av torgmiljön med sin “Mötesplats S:t Paul”. Här kommer Stadsmissionen kunna vidareutveckla sin verksamhet och bidra till att ännu fler människor i utsatthet kan få hjälp och att ännu fler kan hjälpa till.

Stockholms Stadsmission gör skillnad

Varför en bostadsutvecklare och fastighetsägare som Einar Mattsson är med i detta, beror dels på att man sedan drygt 85 år varit med och utvecklat Södermalm via sitt fastighetägande och även i sin roll som bostadsutvecklare och byggbolag. Einar Mattsson jobbar varje dag för att göra sina områden till mer attraktiva boende- och stadsmiljöer med trygga bostäder. Einar Mattsson-koncernen tycker om stadsmissionens entreprenöriella sätt att jobba på; att ständigt finna nya sätt att hjälpa och skapa engagemang.

Invigning september 2022

Redan i september 2022 ska ”Två torg” invigas, så febril aktivitet pågår nu med att färdigställa och förstärka tak, väggar och golv, energieffektivisera, renovera fönster och få på ny fasadputs. Parallellt med detta husarbete pågår färdigställandet av utemiljön i parken runtomkring som ska kunna användas både till aktiviteter såväl som spontana eller organiserade möten.

Mitt i allt detta arbete pågår den ordinarie verksamheten på Ragnvaldsgatan 10, där utdelning av matlådor sker, där den dagliga verksamheten drivs med gruppaktiviteter som jympa, yoga, föredrag, kulturkafé och annat under den förestående vintern.

Vill du följa arbetet och kanske också stödja uppbyggnaden av Mötesplats S:t Paul, så kan du läsa mer om hur det framskrider via Stockholms Stadsmissions webbplats här.

Illustration: Stockholms Stadsmission

”Vi arbetar med utemiljöer som lockar till utevistelse och samvaro” — fredagsporträttet med Johanna Karlsson26.11.2021 10:00:00 CET | Blogginlägg

Den välutbildade chefen för koncernens utemiljö-avdelning, Johanna Karlsson, berättar här om hur teamet jobbar, hur en bra utemiljö påverkar oss som människor och vilka som inspirerar henne. Lärandet upphör aldrig inom teamet och nya metoder testas i fastighetsbeståndets rabatter och trädgårdar. Här får vi en inblick i hur det tänks, planeras och utförs. Vi får också veta vem som får Johanna att gapskratta.

”När alla bidrar tillsammans, då blir det roligare och mer meningsfullt att jobba” — fredagsporträttet med Martijn Roobol19.11.2021 10:00:00 CET | Blogginlägg

Utveckling, Dalarna, konst, holländska pannkakor, odling och trummor, vem förenar dessa? Jo, Martijn Roobol, en av Einar Mattsson Fastighetsförvaltnings gruppchefer på den administrativa förvaltningen. Denne lugne, behaglige och humoristiske man driver på utvecklingen tillsammans med sitt team. Lär känna Excel-älskaren som har ett annat sätt att avsluta veckan på än många av oss andra.

”Ett ovanligt rutinerat företag med en otrolig kompetens på alla områden inom fastighets- och byggbranschen” — fredagsporträttet med Göran Jalmell12.11.2021 10:00:00 CET | Blogginlägg

Han har varit betongarbetare, armerare, plattsättare, VVS-tekniker och nu är han fastighetstekniker. Den mångårige medarbetaren Göran Jalmell har många kompetenser. Inte undra på att han hamnade i Einar Mattsson-koncernen. Göran trivs i koncernen och alla trivs med Göran. Hyresgästerna ger honom full pott i alla kundundersökningar, år efter år. Här får vi reda på vad den mysige och alltid leende medarbetaren har för intressen, tips och kloka råd. Vi får också veta vem den där farbrorn som plötsligt dök upp i badrumsrenoveringen var.