Stockholms studentbostäder inför BankID för ökad trygghet för studenterna

Stockholms studentbostäder har lanserat en ny digital lösning för sina hyresgäster som gjort att det nu är möjligt att identifiera sig med BankID. Den digitala funktionen betyder en ökad trygghet för studenterna.

Stockholms studentbostäder har lanserat en ny digital funktion för sina hyresgäster som gör det möjligt att identifiera sig med BankID vid telefonsamtal. Med över 8000 bostäder i sitt bestånd är det dagligen många hyresgäster som kontaktar Stockholms studentbostäder och lösningen med BankID bidrar till en ökad trygghet för studenterna vid behandling av personlig information och en effektivare service. Funktionen kommer även att tillämpas på Stockholms studentbostäders chattfunktion, vilket skapar fler möjligheter för vilka ärenden som kommer kunna behandlas på webben.

– Det är jätteviktigt att vi hela tiden tar steg framåt. Grunden för vår organisation är att vi är Av studenter, För studenter och Med studenter, därför är det viktigt att vi ligger i framkant i olika digitala lösningar som kan göra det enklare för våra kunder. Det hjälper oss att bedriva en effektiv uthyrning och verksamhet, säger Ingrid Gyllfors, vd på Stockholms studentbostäder.

Tidigare har hyresgästernas identitet kontrollerats med kontrollfrågor, något som fortfarande är möjligt för de studenter som inte har något BankID, förklarar Marlene Lundkvist, kund och marknadschef vid Stockholms studentbostäder.

Jag är så glad att vi kan ha den här tjänsten. För våra hyresgäster så innebär det en ökad trygghet. Om man inte har BankID så kontrollerar vi att vi talar med rätt person genom att ställa säkerhetsfrågor. Vår ambition är att vara Sveriges smartaste kundcenter och leverera förstklassig service så detta är ett stort steg i den riktningen, säger Marlene.