Stockholms studentbostäder öppnar egen padelbana för studenter på Lappkärrsberget

Stockholms studentbostäder, SSSB, har idag öppnat sin egen padelbana på studentbostadsområdet Lappkärrsberget. Det är Sveriges första padelbana som ett studentbostadsföretag byggt för sina hyresgäster.

SSSB padelbana

Förutom huvuduppdraget att erbjuda attraktiva hem för studenter, vill Stockholms studentbostäder främja välmående och goda sociala relationer genom att satsa på fysisk hälsa för psykisk hälsa. Byggandet och öppnandet av en egen padelbana, som studenterna kan nyttja för en låg kostnad, är en del av den satsningen.

– I förra veckan gick vi ut med information till våra hyresgäster om vi nu har öppnat padelbanan. Responsen från våra hyresgäster har varit fantastisk. Det visar att vi satsar på rätt aktiviteter. Padelbanan är en del av vår satsning på friskvård. Vi fortsätter med att bygga fler utegym på våra områden och anordnar även i år löploppet Students Moving 4 Health i början av oktober. Allt detta gör vi eftersom vi som hyresvärdar har ett ansvar att göra vad vi kan för att främja psykisk och fysisk hälsa. Det vet vi att studenterna, våra hyresgäster, uppskattar, vilket förstås är väldigt viktigt för oss, säger Ingrid Gyllfors, VD på Stockholms studentbostäder.

Andreas Petterson Rosendal är förvaltare och varit drivande för byggandet av padelbanan kommenterar.

– Jag är förstås mycket glad och stolt över att vi har öppnat banan. Padel är en populär sport och är enkel att lära sig. Det är ett bra träningspass som kan bidra till laganda och gemenskap, alltså en perfekt fortsättning på vårt arbete med fysisk hälsa för psykisk hälsa, säger Andreas Petterson Rosendal.

Mer information om SSSB:s padelbana och inbjudan till mediaträff 22 juni

Padelbanan finns på Campus Lappis, men alla våra hyresgäster har möjlighet att hyra den oavsett vilket område de bor på. Priset för att hyra padelbanan och utrustning är förmånligt och anpassat till studentplånboken. Om du är nyfiken och vill veta mer om padelbanan och hur bokningen för våra hyresgäster fungerar så kan du läsa mer på vår sida för information och bokning, Padel | SSSB.

Media inbjuds att komma till padelbanan den 22 juni, kl. 15-17, eller efter överenskommelse, för att intervjua och spela med studenter, padelinstruktörer och representanter för SSSB.

Information om SSSB:s friskvårdssatsning Fysisk hälsa för psykisk hälsa

Förutom huvuduppdraget att erbjuda attraktiva hem, vill Stockholms studentbostäder främja välmående och goda sociala relationer för studenterna genom en satsning på fysisk och psykisk hälsa.

Bostadsstiftelsen har därför byggt padelbana, utegym på två studentbostadsområden, vid Lappkärrsberget vid Stockholms universitet och Strix i Solna, startat löpargrupper och anordnat ett löplopp, ”Students Moving 4 Health”. Loppets arrangörer bidrog med 135 000 kronor till den ideella organisationen Tilia, som arbetar mot psykisk ohälsa. Pengarna användes till fyra digitala workshops där studenterna fick hjälp och verktyg att hantera stress kopplat till prestation. Gemensamt för insatserna är att de ger sociala mötesplatser kombinerat med fysisk aktivitet.

Fler campusnära studentbostäder ökar Stockholms attraktionskraft som studentstad16.7.2021 06:05:00 CEST | Pressmeddelande

I dag får alla som sökt plats på universitet och högskolor i Stockholm i höst besked om de har kommit in. Alltför ofta grumlas glädjen i att bli antagen till sin drömutbildning i oro och ångest över att hitta ett boende i bostadsbristens Stockholm. Nu hoppas vi på gemensamma insatser från privata aktörer, Stockholms kommuner och region Stockholm för att vända trenden och förhindra att Stockholm halkar efter som studentstad. Fram till 2030 kommer det att behövas minst 6 000 nya studentbostäder för att tillgodose studenternas boendebehov och skapa fortsatt efterfrågan.

Stockholms studentbostäder korad till Årets klättrare för andra året i rad7.5.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Stockholms studentbostäder, SSSB, har korats till vinnare för andra året i rad i kategorin ”Årets klättrare” i den årliga kundundersökningen Nöjd Studbo. Stiftelsen tilldelas priset för ett lyft av NKI, Nöjd Kund Index, med 2 procent till 75. Det är ett högt resultat som indikerar att hyresgästerna överlag är mycket nöjda med sin hyresvärd. Priset delades ut den 6 maj under Studentbostadsföretagens Nöjd Studbo-dag.

Stockholm misslyckas med att locka studenter som inte redan bor i Stockholm21.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Stockholms studentbostäders undersökning Studentbarometern (1000 universitetsstudenter som respondenter, undersökningen är genomförd av Origo Group) visar att Stockholm har svårt att locka studenter från hela landet. En svårtillgänglig bostadsmarknad och få studentaktiviteter pekas ut som en central del av problemet. En del av lösningen är att bygga fler studentbostäder i campusnära lägen.