Stockholms studentbostäder vinnare i internationell tävling

Stockholms studentbostäder tog hem priset Best Visionary Leadership på The Class Awards i Berlin på tisdagen. Stockholms studentbostäder vann priset i konkurrens med studentbostadsföretag från hela världen och prisades bland annat för förmågan att inkludera studenter i utvecklingen av sin verksamhet.

The Class Awards är en årlig tävling där studenbostadsföretag, individer och institutioner prisas för att på olika sätt ha bidragit till att göra studentlivet mer välkomnande, effektivt och professionellt. Stockholms studentbostäder nominerades i kategorin Best Visionary Leadership där ett av kriterierna handlade om att kunna möta den nya generationens förväntningar.

– Det känns helt fantastiskt såklart, det här visar verkligen att vi är på rätt väg. Juryn fastnade för vårt sätt att tänka nytt i hur vi arbetar och att vi verkligen lever vår devis Av studenter. För studenter. Med studenter. För oss är studenterna det viktigaste och det här priset är ett kvitto på att vi involverar studenterna i vårt utvecklingsarbete på ett bra sätt. Nu ska vi vara stolta och samtidigt fortsätta vår resa mot att skapa prisvärda och attraktiva hem för studenterna, säger Ingrid Gyllfors, vd på Stockholms studentbostäder

En anledning till att priset gick till Sverige och Stockholms studentbostäder är företagets uppmärksammade omvända mentorsprogram. Det bygger på att personer i ledande positioner på företaget har studenter som mentorer, istället för tvärtom. Detta leder till att studenterna har stor påverkan och involveras i att utveckla verksamheten.

Juryns motivering i sin helhet: Run by students for students - fabulous concept and ability to give the target audience a real voice in how their accommodation needs are met.” We are very excited to see your further developments!

Årets största inflytt – nästan 600 studenter flyttar in!30.8.2019 12:02:00 CESTPressmeddelande

På måndag 2 september flyttar närmare 600 studenter in i en lägenhet eller ett rum hos Stockholms studentbostäder. – Det debatteras med all rätt mycket kring långa köer och vi gör allt för att förverkliga studenternas livsdrömmar genom att erbjuda dem boenden under studietiden, säger Ingrid Gyllfors, vd på Stockholms studentbostäder. Vi är stolta över att vi varje år hjälper nästan 4 000 studenter med en bostad i centrala lägen i Stockholm med närhet till olika universitet och högskolor. Hela personalstyrkan på Stockholms studentbostäder är engagerad i den stora inflyttningsdagen, och i stort sett alla är ute på fältet och möter inflyttande studenter. – Den här dagen är varje år den roligaste dagen på jobbet. Det är precis det här vi jobbar för, säger Ingrid Gyllfors. Ingrid Gyllfors kommer tillsammans med stora delar av ledningsgruppen att befinna sig ute på campus för att besiktiga rum och lägenheter, och samtidigt möta inflyttande studenter. På Lappkärrsberget, Stockholms studentbos

Intensivt arbete för att få fram fler lediga studentbostäder inför terminsstart2.7.2019 07:00:00 CESTNyheter

Den 11 juli skickas antagningsbeskeden ut för höstens högskoleutbildningar. Samtidigt som de blivande studenterna får ett glädjande besked, upplever många stor stress inför sitt boende under studietiden. Hos Stockholms studentbostäder pågår ett intensivt arbete för att få fram så många bostäder som möjligt åt studenterna. För att få ett studentrum, dvs ett boende där man delar gemensamma utrymmen och kök, är den genomsnittliga kötiden på Stockholms studentbostäder från 13 månader. Det innebär att det är många som med drygt ett års kötid kan få ett studentrum. Svårare däremot är det att få en så kallad student-etta eller lägenhet, dvs ett boende där du inte delar några utrymmen med andra studenter. Där är genomsnittlig kötid 3-4 år. Om man ser totalt för alla olika typer av studentboenden så var genom-snittlig kötid i maj 2019 för att få en studentbostad 2 år och 1 månad. – Vi vet att det är många studenter som saknar bostad när antagningsbeskeden kommer. Därför är det roligt att vi kan