Stöd de oberoende facken i Belarus!

Uttalande av IF Metalls kongress 2022.

I skuggan av Rysslands angreppskrig mot Ukraina har förtrycket och förföljelsen mot den fria och oberoende fackföreningen i Belarus varit förödande.

Den hårda förföljelsen av den demokratiska arbetarrörelsen fortsätter. Fackföreningskontor och hem för fackliga ledare har genomsökts vid ett flertal tillfällen, deras mobiltelefoner och bärbara datorer har beslagtagits.

I april 2022 genomfördes en massiv attack mot den oberoende fackföreningsrörelsen. Regimen arresterade mer än tjugo ledare och aktivister för oberoende fackliga organisationerna. De blev frihetsberövade när de utövade sin legitima rätt till föreningsfrihet. Deras arrestering utgör en grav kränkning av deras grundläggande mänskliga rättigheter.

Den 18 juli beslutade Högsta domstolen att förbjuda och upplösa de belarusiska oberoende fackföreningarna Belarusian Independent Trade Union (BITU), Belarusian Radio and Electronic Industry Workers Union (REP), The Belarus Free Trade Union (SPB) och Free Metalworkers´ Union (SPM).

Lukasjenko och regimen utnyttjar kriget för att dölja angreppet på de oberoende och demokratiska fackföreningarna i Belarus. Majoriteten av de gripna fackföreningsmedlemmarna är fortfarande häktade. Några har redan dömts till långa fängelsestraff, och andra rättegångar är på väg att starta.

IF Metalls kongress 2022 uttalar att vi:

• Fördömer regimens beslut att förbjuda de oberoende fackföreningarna.
  • Kräver ett omedelbart frigivande av de fackliga ledare och aktivister som sitter kvar i fängelse eller är häktad, samt att alla anklagelser mot dem dras tillbaka.
  • Kräver ett slut på fortsatt förföljelse av oberoende fackliga ledare, aktivister och medlemmar.