Stöd till idrottsrörelsen på 42 miljoner kronor

Riksidrottsförbundet förlänger sitt mångåriga samarbete med Svenska Spel. Avtalet är värt 42 miljoner kronor och sträcker sig till och med den 31 december 2022.

Foto: Bildbyrån

– Det är glädjande att vårt viktiga samarbete med Svenska Spel fortsätter eftersom det möjliggör insatser för att nå fler, motverka matchfixning, ger föreningar och förbund möjlighet att fortsätta utveckla sin verksamhet i linje med Strategi 2025 och sist men inte minst ökade möjligheter att kombinera elitidrott med studier, säger Riksidrottsförbundets generalsekreterare Stefan Bergh.

Det nya avtalet möjliggör bland annat en fortsatt satsning för att inkludera fler i den svenska idrottsrörelsen. Sedan 2017 drivs ett gemensamt rörelseinitiativ som nu byter namn till Tillsammans för fler i rörelse. Initiativet består av sponsringsavtal där specialidrottsförbunden varje år får resurser som går till idrottens egen verksamhet för att få fler fysiskt aktiva. I projektet ingår också Svenska Spels och Riksidrottsförbundets Rörelsefond. Där kan alla specialidrottsförbund söka medel för projekt som sänker trösklarna för barn, ungdomar, vuxna och äldre att röra på sig och där initiativ som Mini-Curling och kvarterstennis har möjliggjorts.

– Idrotten är en bärande del i vårt samhälle. Vi är mycket glada över att fortsätta vårt partnerskap med Riksidrottsförbundet. Tillsammans säkrar vi viktiga medel till idrottsrörelsen och dess föreningar, säger Patrik Hofbauer, vd och koncernchef på Svenska Spel.

I och med förlängningen av samarbetet kan också det gemensamma arbetet mot matchfixning fortsätta. I avtalet ingår att Svenska Spel finansierar en tjänst på Riksidrottsförbundet med syftet att arbeta förebyggande och utbilda mot matchfixning. Tillsammans drivs dessutom en tjänst där tips om matchfixning kan lämnas anonymt.

Svenska Spel och Riksidrottsförbundet fortsätter även att underlätta för aktiva idrottare att kombinera elitidrott med eftergymnasiala studier genom att dela ut Elitidrottsstipendiet. Stipendiet är på 50 000 kronor per stipendiat och delas varje år ut till cirka 50 aktiva idrottare. I samarbetet ingår också de årliga SM-veckorna vinter och sommar där Svenska Spel fortsatt är huvudpartner.

Det nya avtalet är värt totalt 42 miljoner kronor under två år. Det träder i kraft den 1 januari 2021 och består av följande delar:

• Tillsammans för fler i rörelse, för att sänka tröskeln till rörelse, består dels av sponsringsavtal, dels av Svenska Spels och Riksidrottsförbundets Rörelsefond.
  • Matchfixningsavtal, för att bekämpa matchfixning och skydda idrotten.
  • Elitidrottsstipendiet, för att idrottare ska kunna kombinera en elitsatsning med studier.
  • SM-veckorna, för att synliggöra idrottsrörelsens mångfald och samhällsnytta.

Jörgen Persson
Avdelningschef evenemang och marknad Riksidrottsförbundet

Svenska Spel
Pressjour

Foto: Bildbyrån

RF-SISU:s 19 regionala organisationer, RF-SISU distrikt ger idrottsföreningar stöd i idrottsfrågor och med folkbildning. Idrottsrörelsen består av cirka 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

59 idrottsföreningar i Örebro län får ta del av kompensationsstöd20.11.2020 15:03:00 CETPressmeddelande

59 idrottsföreningarna i Örebro län har beviljats stöd på tillsammans totalt 4 637 000 kronor för perioden juli till september 2020. Utöver detta kommer elitföreningarna ta del stöd direkt från sitt specialförbund. – Vi är glada över att kunna förmedla det här stödet som en hjälp för föreningar att överleva och kunna fortsätta erbjuda idrottsaktiviteter till framförallt barn och unga, säger Charlotta Stenhem, distriktsidrottschef för RF-SISU Örebro län.