Stöd till jordbävningsdrabbade i Afghanistan

Den kraftiga jordbävningen i östra Afghanistan i förra veckan har drabbat befolkningen hårt, med många döda och skadade, och många hur har helt eller delvis förstörts. Biståndsmyndigheten Sida ger nu ett stöd på fem miljoner kronor till Norska Flyktingrådet NRC som ska gå till att ge drabbade kontantstöd, till skydd och husrum för hemlösa och till vatten och sanitet.

Ett stort antal hus förstördes i den kraftiga jordbävningen   östra Afghanistan. Foto: NRC
Ett stort antal hus förstördes i den kraftiga jordbävningen östra Afghanistan. Foto: NRC

– Trots att vägar och mobilmaster förstörts av jordbävningen har många olika hjälporganisationer och inte minst NRC som finns på plats för att analysera vilka hjälpbehov som finns och därefter skyndsamt satt igång hjälparbetet, säger William Stannervik, ställföreträdande enhetschef för Sidas humanitära bistånd.

Jordbävningen i östra Afghanistan nära gränsen till Pakistan den 22 juni är en av de mest omfattande under de senaste 20 åren och värst drabbade är provinserna Paktika och Khost där minst 3000 hus nu är förstörda. Enligt de första bedömningarna är situationen särskilt bekymmersam i distriktet Gayan, i Paktika, där cirka 70 procent av samtliga hus har förstörts eller skadats. Enligt ännu obekräftade uppgifter, bor 700-800 familjer under bar himmel efter att deras hus helt eller delvis har förstörts.

– Som alltid i katastrofer är det viktigt med tidiga insatser, och NRC finns redan på plats och har därmed en redan etablerad kapacitet att agera och snabbt ge stöd till de som drabbats, säger William Stannervik.

NRC är sedan lång tid tillbaka en av Sidas viktiga humanitära partnerorganisationer som kommer vara en viktig del i hjälparbetet.

Situationen för civilbefolkningen i Afghanistan är mycket svår, och enligt FN befinner sig 97 procent av befolkningen under fattigdomsgränsen. Sida har under 2022 beslutat om humanitärt stöd på 288 miljoner kronor till Afghanistan och i dag beslutades alltså om ytterligare fem miljoner kronor öronmärkta för Afghanistan.

Inom kort kommer också FN att gå ut med en begäran om stöd till den redan svårt prövade befolkningen där 97 procent av befolkningen enligt FN befinner sig under fattigdomsgränsen. FN kommer också att etablera en gemensam hubb för att samordna och arbeta med insatserna.

Akuta stöd på 375 miljoner till drabbade av ökande matbrist och konflikter16.6.2022 05:40:00 CEST | Pressmeddelande

Världens matbrist ökar när nederbörden minskar och skördar slår fel. Effekter av Covid-19-pandemin, stigande matpriser och svårigheter att importera mat under Ukrainakriget försvårar tillgången till mat för människor som lever i fattigdom. I dag har 193 miljoner människor inte tillräckligt att äta, vilket är 40 miljoner fler än året innan. Nu beslutar biståndsmyndigheten Sida om ytterligare 375 miljoner kronor i humanitärt stöd till drabbade människor i 14 länder.

Sverige ger mångmiljonstöd för att förhindra stor miljökatastrof i Röda havet10.5.2022 13:05:42 CEST | Pressmeddelande

En förfallen oljetanker som ligger förankrad utanför Jemens kust i Röda havet riskerar att orsaka en miljökatastrof med enorm påverkan på marint liv, jordbruk, fiske och människors hälsa. Analytiker bedömer att en läcka är nära förestående och den skulle kunna bli fyra gånger värre än den från oljetankern Exxon-Valdez i slutet av 1980-talet. Arbetet med att förhindra en katastrof brådskar, och biståndsmyndigheten Sida bidrar med 30 miljoner kronor till FN:s arbete för att förebygga katastrofen.

Pressinbjudan: Sida och 50 år av utvecklingssamarbete med Bangladesh28.4.2022 12:25:07 CEST | Pressinbjudan

Sverige har i 50 år haft utvecklingssamarbete med Bangladesh och stödet har genom åren varit omfattande till många av landets utmaningar. Biståndsmyndigheten Sida har bland annat finansierat framtagandet av koleravaccin, arbetat fram cyklonskydd som betydligt minskat riskerna för boende i översvämningsdrabbade områden och med ett gasnät som minskat både avskogning och konflikter i flyktinglägren för Rohingyas i Cox’s Bazar. Sida vill uppmärksamma denna milstolpe med ett panelsamtal där Sveriges ambassadör, Sidas biståndschef i Bangladesh, Bangladeshkännare och samarbetspartners inom civilsamhälle, akademi, myndigheter och näringsliv deltar.