Stöden är slut men krisen pågår

För att inte behöva bygga upp stora delar av persontransportsektorn på nytt efter coronakrisen måste stödinsatserna fortsätta för företag som fortfarande har stora omsättningsbortfall. Transportföretagen vill se samma slags satsningar som i Norge och Danmark. Annars riskerar många att stå utan transporter till jobb, skola, träning eller semester den dagen pandemin är över. Dessutom innebär en sargad transportsektor att flera andra branscher drabbas och i sin tur att jobb går förlorade.

Coronakrisen har slagit hårt och skoningslöst mot persontransportsektorn där flygbolag, taxibolag, rederier och bussföretag förlorat 80–90 procent av sin omsättning. För att inte behöva bygga upp stora delar av persontransportsektorn på nytt efter krisen måste stödinsatserna fortsätta. En transportsektor i kris innebär att flera andra branscher och delar av samhället drabbas och därmed ytterst vår vardag eftersom transporterna är en förutsättning för allt annat att fungera.

”Det här är ingen vanlig kris, den slår brett mot i övrigt livskraftiga och sunda företag. Persontransportsektorn tillhör de sektorer som drabbades först av krisen och mycket tyder på att den också kan komma att tillhöra de sektorer som lämnar krisen sist. Olika företag befinner sig i olika situationer, men för många branscher och företag är fortsatta stöd nödvändiga. I ett läge där det fortsatt finns behov av restriktioner av vårt resande behöver staten också hjälpa företagen att övervintra”, säger Marcus Dahlsten vd Transportföretagen.

Danmark och Norge sjösatte kontantstöd till drabbade näringar tidigare än Sverige i våras. De har nu dessutom förlängt stöden och utvecklat dem för att stötta besöksnäringen, inklusive transportsektorn. Vårt budskap är därför lika som i våras att den svenska regeringen behöver följa Danmarks och Norges exempel.

• Förläng och utveckla omställningsstödet. Mars och april är inte tillräckligt. Det behövs även för sommaren och hösten.
  • Förläng korttidsarbete upp till 80 procent och ge sänkta arbetsgivaravgifter för drabbade företag året ut.
  • Ge stöd till regionala flygplatser och flygtrafikledningen.
  • Ersätt kollektivtrafiken för förlorade biljettintäkter och öka resurserna för upphandling.

För pressfrågor kontakta Ebba Fredin, pressansvarig Transportföretagen 0730-447120 eller ebba.fredin@transportforetagen.se

Transportföretagen är transportnäringens och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 700 medlemsföretag med cirka 221 500 anställda.

Säkerhetsföretag behövs för kvinnors trygghet1.12.2020 14:38:52 CETPressmeddelande

Säkerhetsföretagens konjunkturbarometer för november visar att hälften av säkerhetsföretagen bedömer att antalet anställda kommer att öka kommande tre månader. Samtidigt kan väktare och ordningsvakter vara ett viktigt komplement för att bryta den snabbt växande otryggheten bland kvinnor. Exempelvis är andelen kvinnor som ändrat sina livsvanor till följd av brott numera högre i Uppsala än i det socialt utsatta området Rinkeby, vilket understryker hur avgörande det lokala trygghetsarbetet är.

Principiellt avgörande i Arbetsdomstolen i efterverkningarna av Hamnkonflikten25.11.2020 11:31:11 CETPressmeddelande

I dag avgjorde Arbetsdomstolen ett mål mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet där domstolen fann att kollektivavtalet mellan Sveriges Hamnar och Svenska Transportarbetareförbundet reglerar anställningsvillkoren för samtliga hamnarbetare och att Hamnarbetarförbundets kollektivavtal från 2019 (andrahandsavtalet) därmed inte tillämpas på de anställda. Hamnarbetarförbundet hade heller inte rätt till lokala avtal gällande till exempel arbetstider eller lönetillägg. Domen innebär en framgång för Sveriges Hamnar.