Stöden är slut men krisen pågår

För att inte behöva bygga upp stora delar av persontransportsektorn på nytt efter coronakrisen måste stödinsatserna fortsätta för företag som fortfarande har stora omsättningsbortfall. Transportföretagen vill se samma slags satsningar som i Norge och Danmark. Annars riskerar många att stå utan transporter till jobb, skola, träning eller semester den dagen pandemin är över. Dessutom innebär en sargad transportsektor att flera andra branscher drabbas och i sin tur att jobb går förlorade.

Coronakrisen har slagit hårt och skoningslöst mot persontransportsektorn där flygbolag, taxibolag, rederier och bussföretag förlorat 80–90 procent av sin omsättning. För att inte behöva bygga upp stora delar av persontransportsektorn på nytt efter krisen måste stödinsatserna fortsätta. En transportsektor i kris innebär att flera andra branscher och delar av samhället drabbas och därmed ytterst vår vardag eftersom transporterna är en förutsättning för allt annat att fungera.

”Det här är ingen vanlig kris, den slår brett mot i övrigt livskraftiga och sunda företag. Persontransportsektorn tillhör de sektorer som drabbades först av krisen och mycket tyder på att den också kan komma att tillhöra de sektorer som lämnar krisen sist. Olika företag befinner sig i olika situationer, men för många branscher och företag är fortsatta stöd nödvändiga. I ett läge där det fortsatt finns behov av restriktioner av vårt resande behöver staten också hjälpa företagen att övervintra”, säger Marcus Dahlsten vd Transportföretagen.

Danmark och Norge sjösatte kontantstöd till drabbade näringar tidigare än Sverige i våras. De har nu dessutom förlängt stöden och utvecklat dem för att stötta besöksnäringen, inklusive transportsektorn. Vårt budskap är därför lika som i våras att den svenska regeringen behöver följa Danmarks och Norges exempel.

• Förläng och utveckla omställningsstödet. Mars och april är inte tillräckligt. Det behövs även för sommaren och hösten.
  • Förläng korttidsarbete upp till 80 procent och ge sänkta arbetsgivaravgifter för drabbade företag året ut.
  • Ge stöd till regionala flygplatser och flygtrafikledningen.
  • Ersätt kollektivtrafiken för förlorade biljettintäkter och öka resurserna för upphandling.

För pressfrågor kontakta Ebba Fredin, pressansvarig Transportföretagen 0730-447120 eller ebba.fredin@transportforetagen.se

Transportföretagen är transportnäringens och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 700 medlemsföretag med cirka 221 500 anställda.

Dom i Arbetsdomstolen: Sveriges Hamnars medlemsföretag hade inte förhandlingsskyldighet mot Hamnarbetarförbundet19.8.2020 13:41:00 CESTPressmeddelande

Arbetsdomstolen meddelade idag dom i mål gällande förhandlingsskyldighet för arbetsgivarna mot Hamnarbetarförbundet. Domen innebär att medlemsföretaget APM Terminals ej behövde förhandla med Hamnarbetarförbundet inför beslut om ett test om förändring av arbetsuppgifter för förbundets medlemmar. Domstolen förtydligade dock att bolaget borde ha samverkat med skyddsombud inför beslutet.

Skriande behov av förnyat stöd till bussarna på grund av minskade biljettintäkter13.8.2020 14:23:00 CESTPressmeddelande

Nationella myndigheter och företrädare för landets regionala kollektivtrafikmyndigheter har idag presenterat gemensamma rekommendationer för kollektivt resande. Sveriges Bussföretag välkomnar en nationell diskussion om rekommendationer för kollektivtrafiken inför kommande skolstarter och arbetshöst. Samtidigt är det nu helt avgörande med förnyat stöd till bussarna på grund av minskade biljettintäkter om kollektivtrafiken ska kunna upprätthålla ett samhällsviktigt utbud av turer.

Busskontrakt för 100 miljarder ska upphandlas24.6.2020 10:47:00 CESTPressmeddelande

2019 inleddes en puckel av offentliga upphandlingar av svensk busstrafik. Fram till 2023 kommer busstrafik för 100 miljarder kronor att ha handlats upp av offentliga beställare. Genom att följa branschens rekommendationer i större uträckning skapas ett strukturerat och långsiktigt arbete där båda parter vinner på avtalet och resenärerna får mer kollektivtrafik för pengarna. Idag publicerar Sveriges Bussföretag rapporten ” 2019 startår för upphandlingspuckel i kollektivtrafiken – busskontrakt för över 100 miljarder ska upphandlas” som visar hur de regionala upphandlingarna av busstrafiken såg ut 2019.