Stöden behöver återinföras till utsatta branscher

Idag kunde vi lyssna på regeringen och Folkhälsomyndighetens plan med åtgärder i tre möjliga steg för att begränsa smittspridningen. Transportföretagen ställer sig bakom regeringens allmänna budskap om att ta pandemin på allvar. Detta har varit vår utgångspunkt sedan dag ett. Vaccinering kommer att vara avgörande för att hålla smittspridningen nere. Samtidigt behöver regeringen stötta utsatta branscher.

När människor nu uppmanas att själva ta ansvar för att undvika miljöer med trängsel och att bära munskydd vid trängsel i kollektivtrafiken kan budskapen för den enskilde resenären upplevas som motstridiga. Landets trafikföretag hamnar i en situation där man kan och ska fortsätta köra trafik samtidigt som enskilda resenärer i stigande utsträckning kan komma att kan välja att avstå sina resor.

- Landets trafikföretag hamnar i en situation där man kan och ska fortsätta köra trafik samtidigt som enskilda resenärer i stigande utsträckning kan komma att avstå sina resor. Under hela pandemin har transportsektorn bidragit till att samhället fungerat, men det har lett till stora förluster i sektorn. Mot bakgrund av detta och i ljuset av dagens besked vill vi att regeringen nu tar initiativ till en diskussion med branschens företrädare om hur vi ska kunna säkerställa en långsiktigt hållbar transportsektor, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef Transportföretagen.

- Regeringen behöver återinföra stöd direkt. Det kan inte vänta och det är också hög tid att även se över möjligheten till direkta och riktade stöd till särskilt utsatta branscher inom besöksnäringen. Persontrafiken var först in i krisen, och vi har hela tiden vetat att vi kommer att vara en av de sista branscherna ut ur krisen, säger Tina Thorsell.

Transportföretagens elbilskurser har nu nått 300 fordonsyrkeslärare20.12.2021 11:00:00 CET | Pressmeddelande

I dagarna passerade precis 300 utbildade yrkeslärare inom el och hybridfordonsteknik. När en ny läroplan kom till gymnasieskolans fordonsprogram, bland annat innehållande el och hybridbilsteknik, såg Transportföretagen direkt behovet av att fortbilda yrkeslärarna. Utbildningen som togs fram har nu arrangerats på ett tiotal orter runtom i landet. 165 yrkeslärare utbildades 2020 och ytterligare 140 yrkeslärare kunde utbildas under hösten.