Stopp i andra omgången för Robin Pacek

Robin Pacek fick en tuff lottning i årets VM. I första matchen ställdes han mot världsnian och dubbla EM-bronsmedaljören Aslan Lappinagov. Det blev en jämn match som på pappret borde gått till Lappinagov, men som Pacek vann på ett kast, ura age, som gav wasa-ari (halv poäng) med sex sekunder kvar av ordinarie tid. I andra omgången väntade rutinerade EM-3:an Attila Ungvari, Ungern. Ännu en taktiskt slitsam och jämn match som slutade drygt två minuter in i förlängningen med ett halslås från ungraren, vilket gav ippon (full poäng). Därmed var VM över för Pacek, som i dagsläget är kvalificerad för OS.

Robin Pacek, Foto: Alf Tornberg

I morgon har Sverige nya chanser när världstrean Anna Bernholm (70 kg) och OS-femman Marcus Nyman (90 kg) går upp på mattan. Bernholm går direkt in i andra omgången som favorit mot vinnaren mellan Elvismar Rodriguez, Venezuela, eller Sara Rodriguez, Spanien. Nyman möter Yakhyo Imamov, Uzbekistan, i första omgången. Utslagsrundan börjar kl. 05.00 och finalpasset börjar 12.00 svensk tid.

Robin Pacek, Foto: Alf Tornberg

Judo ska lära hundar att falla på rätt sätt1.4.2020 06:49:00 CESTPressmeddelande

(Obs! Detta var årets aprilskämt) Fallolyckor är ett av samhällets stora folkhälsoproblem. Men även hundar är drabbade. Nu inleder Svenska Judoförbundet ett samarbete med den svensk-tjeckiska hundtränaren och etologen Marie Novák för att förebygga fallolyckor hos hundar och deras ägare. På kursen tränar både hund och ägare muskelstyrka, balans och fallteknik i syfte att förebygga fallolyckor och minska skadorna om ett fall ändå sker. Hundarna får bland annat öva på balansgång, benböj och framåtfall med rullning. Kursen leds av licensierade fallinstruktörer från Svenska Judoförbundet tillsammans med licensierade hundinstruktörer.