Stopp i andra omgången för Robin Pacek

Robin Pacek fick en tuff lottning i årets VM. I första matchen ställdes han mot världsnian och dubbla EM-bronsmedaljören Aslan Lappinagov. Det blev en jämn match som på pappret borde gått till Lappinagov, men som Pacek vann på ett kast, ura age, som gav wasa-ari (halv poäng) med sex sekunder kvar av ordinarie tid. I andra omgången väntade rutinerade EM-3:an Attila Ungvari, Ungern. Ännu en taktiskt slitsam och jämn match som slutade drygt två minuter in i förlängningen med ett halslås från ungraren, vilket gav ippon (full poäng). Därmed var VM över för Pacek, som i dagsläget är kvalificerad för OS.

Robin Pacek, Foto: Alf Tornberg

I morgon har Sverige nya chanser när världstrean Anna Bernholm (70 kg) och OS-femman Marcus Nyman (90 kg) går upp på mattan. Bernholm går direkt in i andra omgången som favorit mot vinnaren mellan Elvismar Rodriguez, Venezuela, eller Sara Rodriguez, Spanien. Nyman möter Yakhyo Imamov, Uzbekistan, i första omgången. Utslagsrundan börjar kl. 05.00 och finalpasset börjar 12.00 svensk tid.

Robin Pacek, Foto: Alf Tornberg

Hela fabriken stängs ner medan medarbetarna lär sig falla rätt23.10.2019 07:12:00 CESTPressmeddelande

Fallolyckor är den vanligaste arbetsplatsolyckan i Sverige. Det har Proplate i Oxelösund tagit fasta på och inför nu obligatorisk fallträning för 100 medarbetare i syfte att förebygga fallolyckor och minska skaderiskerna om ett fall sker. Två timmar i veckan stänger Proplate ner produktionen för att samtliga anställda ska få möjlighet att träna balans, styrka och fallteknik. Satsningen är den största hittills i ett samverkansprojekt mellan Svenska Judoförbundet och AFA Försäkring, Fallkompetens i arbetslivet, som ingår i konceptet Judo4Balance.

Marcus Nyman klättrar 45 platser på världsrankingen24.9.2019 00:22:00 CESTPressmeddelande

OS-femman från Rio Marcus Nyman är tillbaka med besked. För fyra veckor sedan kom han femma på VM och i helgen vann han Grand Prix i Tashkent, Uzbekistan. Prestationerna har gjort att Nyman klättrat anmärkningsvärda 45 placeringar på världsrankingen sedan mitten på augusti. Helgens förstaplats innebar också att Nyman nu hoppat upp på OS-kvalplats, en viktig milstolpe i hans satsning mot ett tredje OS.