Stopp på VM och missad OS-plats för Joakim Dvärby

Det blev ett bittert slut med en tappad OS-plats på en VM-dag som inleddes så lovande för Joakim Dvärby i -100 kg. Dvärby har legat på OS-kvalgränsen under en längre period; ofta ovanför, ibland under. Idag tog det stopp i tredje omgången, steget före kvartsfinal. En snabb uträckning visade dock att de poängen Dvärby därigenom erövrade tog honom upp på OS-plats. I takt med att de värsta konkurrenterna åkte ut eller redan hade åkt ut såg det så bra ut, men…

Joakim Dvärby i vit dräkt, World Championships 2019. Foto: Marina Mayorova.

I dag imponerade Joakim Dvärby stort med klara seger i de två första omgångarna på VM-mattan. Uppenbarligen formtoppad och taggad av de två medaljerna som den svenska truppen erövrat. Tyvärr blev ryske världstian Arman Adamian för svår i en jämn match i tredje omgången, och tog kvartsfinalplatsen.

Därefter blev det en väntan för Dvärby. Genom att nå tredje omgången hade Dvärby fått tillräckligt många poäng för att inta sista OS-platsen. De värsta konkurrenterna om platsen lyckades inte bättre och det såg ljust ut. Men så lyckades en av de mer talangfulla i viktklassen, serben Kukolj, som inför dagen låg långt från en OS-plats, rankad blott 54:a i världen, komma allt längre. Oron spred sig, men ändå, kunde serben verkligen nå final, vilket var det som krävdes för att komma förbi Dvärby i kvalet? Svaret blev jo, det kunde han och Dvärby fick se sin OS-plats förlorad.

Ett tråkigt slut för den svenska truppen, som dock förstås ändå gläds över de två VM-medaljerna tidigare i veckan.

Not: det officiella beskedet från Internationella Judoförbundet kring rankingen och OS-platserna kommer först kommande vecka, så vi får hoppas att vi har räknat fel och att Dvärby ändå får en plats.

Joakim Dvärby i vit dräkt, World Championships 2019. Foto: Marina Mayorova.

Anställda i skogsbranschen lär sig falla rätt med judo24.9.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Hur kan judo bidra till en säkrare skogsbransch? Fallolyckor är den vanligaste olyckstypen hos Stora Enso Skog. Under våren har medarbetare fått lära sig falla på rätt sätt genom träningsprogrammet Judo4Balance online. - Jag har lärt mig att falla på rätt sätt, men också övningar som hjälper mig att undvika att ramla från början, säger Hilmar Kristjansson som arbetar som fältplanerare i Stora Enso Skog.

Nicolina Pernheim utslagen ur Paralympics efter rekordsnabb match28.8.2021 07:14:00 CEST | Pressmeddelande

Vid Paralympiska spelen i Rio de Janeiro var blinda Nicolina Pernheim ytterst nära att ta hem bronset i 63-kilosklassen. I år var det en revanschsugen Pernheim som åkte till Tokyo med siktet inställt på medalj. Drömmen om en medalj försvann dock i återkvalsmatchen där motståndaren, bara tre sekunder in i matchen, fick in ett benkast på Pernheim som gav henne ippon och därmed segern. Förlusten innebar att Paralympics var över för den här gången för Nicolina Pernheim.

Pressträff inför Paralympics, möt medaljhoppet Nicolina Pernheim i Göteborg9.8.2021 07:00:00 CEST | Pressinbjudan

Paralympics närmar sig och därmed även Nicolina Pernheims jakt på medalj i judo efter den förlorade bronsmatchen senast i Rio de Janeiro 2016. Nicolina Pernheim är blind sedan födseln och var endast 4 år när hon började med judo. Sedan dess har hon blivit en av de absolut bästa inom judon för personer med synnedsättning. Nicolina tävlar i klassen B1 (blinda) men tvingas möta delvis seende motståndare som tävlar i både B2 och B3 då reglerna inom Paralympics inte särskiljer dessa klasser. Nicolina Pernheim är idag 7:a på världsrankingen i 63-kilosklassen och är den högst rankade blinda judokan i sin viktklass.

Robin Pacek utslagen ur OS i jämn match mot världsettan27.7.2021 07:17:46 CEST | Pressmeddelande

Efter två vinster i de inledande matcherna på OS ställdes Robin Pacek i åttondelsfinalen mot världsettan och regerande världsmästaren Matthias Casse från Belgien. Det blev en jämn match där både Pacek och Casse tog poäng i ordinarie tid och matchen fick avgöras i golden score. Även där var det mycket jämt men till slut lyckades Casse få in ett kast på en trött Robin Pacek. En bra insats av Robin Pacek, men som tyvärr inte räckte hela vägen och Pacek är utslagen ur OS.