Stopp på VM och missad OS-plats för Joakim Dvärby

Det blev ett bittert slut med en tappad OS-plats på en VM-dag som inleddes så lovande för Joakim Dvärby i -100 kg. Dvärby har legat på OS-kvalgränsen under en längre period; ofta ovanför, ibland under. Idag tog det stopp i tredje omgången, steget före kvartsfinal. En snabb uträckning visade dock att de poängen Dvärby därigenom erövrade tog honom upp på OS-plats. I takt med att de värsta konkurrenterna åkte ut eller redan hade åkt ut såg det så bra ut, men…
Joakim Dvärby i vit dräkt, World Championships 2019. Foto: Marina Mayorova.

I dag imponerade Joakim Dvärby stort med klara seger i de två första omgångarna på VM-mattan. Uppenbarligen formtoppad och taggad av de två medaljerna som den svenska truppen erövrat. Tyvärr blev ryske världstian Arman Adamian för svår i en jämn match i tredje omgången, och tog kvartsfinalplatsen.

Därefter blev det en väntan för Dvärby. Genom att nå tredje omgången hade Dvärby fått tillräckligt många poäng för att inta sista OS-platsen. De värsta konkurrenterna om platsen lyckades inte bättre och det såg ljust ut. Men så lyckades en av de mer talangfulla i viktklassen, serben Kukolj, som inför dagen låg långt från en OS-plats, rankad blott 54:a i världen, komma allt längre. Oron spred sig, men ändå, kunde serben verkligen nå final, vilket var det som krävdes för att komma förbi Dvärby i kvalet? Svaret blev jo, det kunde han och Dvärby fick se sin OS-plats förlorad.

Ett tråkigt slut för den svenska truppen, som dock förstås ändå gläds över de två VM-medaljerna tidigare i veckan.

Not: det officiella beskedet från Internationella Judoförbundet kring rankingen och OS-platserna kommer först kommande vecka, så vi får hoppas att vi har räknat fel och att Dvärby ändå får en plats.

Joakim Dvärby i vit dräkt, World Championships 2019. Foto: Marina Mayorova.