Novamedia Sverige AB

Stoppa marknadsföring av högriskspel

Dela

Förbjud all marknadsföring av högriskspel, inklusive bonuserbjudanden och möjligheter att låna pengar. Förslaget kommer från professorn i beroendemedicin vid Lunds universitet, Anders Håkansson, i det senaste avsnittet av podden Speleffekten som Novamedia Sverige står bakom.

 
 

I podden Speleffekten diskuterar namnkunniga profiler spelbranschen utifrån olika vinklar. Senaste avsnittet tar sin avstamp utifrån frågan ”Konsumentskydd – vad driver spelberoende och vilket ansvar har branschen?”.

Professor i beroendemedicin vid Lunds universitet, Anders Håkansson, tror – förutom totalstoppet för marknadsföring för högriskspel – att den framtida digitaliseringen kan hjälpa problemspelare. Verktyg, som känner igen en spelare som det går snett för, kan stänga av vederbörande i exempelvis 24 timmar – hos alla spelbolag.

Jenny Nilzon, vd för SPER (Spelbranschens Etiska Råd) betonar vikten av att arbeta med spelansvarsfrågor.

– Branschen hinner inte vänta in varandra, konstaterar Jenny Nilzon. Det krävs att några går före och är goda exempel och förebilder.

SPER:s vd jämför med bilbranschen där Volvo som är erkänt duktiga på säkerhetsarbete upplåter sitt säkerhetstest till andra bolag.

Ordföranden i Spelberoendes Riksförbund, Henrik Armus, beskriver några varningssignaler för en riskspelare:

– Du ljuger mycket, du tänker ofta på spel och jagar förluster samtidigt som du ser till att tömma brevlådan före din partner så att du inte ska avslöjas av något i posten.

Jesper Kärrbrink, vd för spelbolaget Mr Green, berättar att deras Green gaming, som följer spelbeteende och som också har en algoritm som läser förändrat spelbeteende, delvis skapats som en förberedelse.

– Vi har alltid hållit spelansvaret högt i Mr Green, men det är självklart också en förberedelse inför nya lagar och riktlinjer.


Här kan du lyssna på podden.

Kontakter

Om

Novamedia Sverige AB
Novamedia Sverige AB
Klarabergsviadukten 63
111 64 Stockholm

08 - 509 270 00

Novamedia Sverige AB är operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat mer än 11 miljarder kronor till ideella organisationer - tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 200 svenskar blivit miljonärer.

Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar en spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V. 

Följ Novamedia Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Novamedia Sverige AB

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye