Stoppa pressarna! Nu släpps årgångarna 1947 och 1957 från Domaine Cazes i Systembolagets webbportal.

Ett fåtal flaskor av årgångarna 1947 och 1957 från Domaine Cazes unika Rivesaltes-samling släpps exklusivt den 21:a September på Systembolagets webbportal. Rariteterna kommer från producentens unika samling av 29 äldre årgångar Rivesaltes som sträcker sig från 1931 till 1962.

Domaine Cazes, en av de ledande producenterna i Roussillon, har funnits sedan 1895 och egendomen omfattar idag 220 hektar som sköts sedan 1997 helt enligt ekologiska och biodynamiska principer. Det gör Cazes till Frankrikes och troligen Europas största biodynamiska vinproducent. Familjen Cazes leder fortfarande företaget med den passionerade Emmanuel Cazes som ansvarig vinmakare.

Frankrikes mest inflytelserika vintidning, La Revue du Vin de France, har år 2015 utnämnt Domaine Cazes till "en riktig institution i Roussillon". Roussillonregion ligger nära den spanska gränsen, med Medelhavet i öster, Pyrenéerna i söder och Corbières bergkedjan i väster. Även Gérard Basset, en levande legend i vinbranschen och ensam i världen att hålla samtidigt titlarna Master of Wine, Master Sommelier och MBA hyller Domaine Cazes och beskrev nyligen på sitt Twitter-konto att Cazes starkviner är ”stunning” (”fenomenala”).

1947 i världen:

Marshallplanen införs för Europas återuppbyggande.

Indien blir självständig.

Christian Dior visar upp sin första klädkollektion i Paris som är så revolutionerande att begreppet ”the New Look ("det nya utseendet") myntas.

CIA skapas i USA.

Charles Yeagerbryter ljudvallen för första gången.

1957 i världen:

Romfördraget inrättar EEG.

Filmen ”Bron över floden Kwai” vinner 7 Oscar.

Spoutnik och Spoutnik 2 (med hunden Laïka ombord) lanseras i rymden.

Rugby: laget XIII Catalan vinner den franska mästarskapet.

Produktinformation

Cazes Rivesaltes 1947 | Land: Frankrike, Roussillon/AOP Rivesaltes| Producent: Domaine Cazes| Druvor: 100% Grenache Noir| Alk: 16%-vol| Vol: 75 cl| Årgång 1947| Art.nr: SB 94025| Pris: 1950kr| Antal flaskor: 24| Webblansering: 2017-09-21

Årgång 1947 har en rik aromatisk/kryddig doft i synnerhet av mörk choklad, nejlika och kanel.

Smaken är mycket lång, rund, mjuk och söt med bra friskhet som balanserar sötman. Ljuvligt rika och aromatiska toner av kakao, torkade fikon, kirsch, smörkola och en touch av kanel och nejlika. Serveras med fördel lättkyld. Detta söta vin avnjuts som den är eller till fruktdesserter som crème brûlée med hallon och blåbår, clafoutis med körsbär, björnbärpaj med smuldeg, blåbärsbrownie med vispat grädde.

Druvorna kommer från kalkrika jordar i Corbières bergskedja. Direkt efter skörden pressades druvorna försiktigt och fick jäsa på tank. Jäsningen avbröts med tillsats av neutral sprit. Vinet fick ligga kvar på samma 500-liter ekfat s.k. foudre i nära 70 år innan försiktig filtrering och buteljering.

• Tillsats av neutral sprit: fredag 22 augusti 1947
  • Vinet lades på fat: onsdag 24 mars 1948
  • Buteljeringsdatum: fredag 6.e januari 2012
  • Antal producerade flaskor: 591
  • Sockerhalt: 89 gr/L

Cazes Rivesaltes 1957 | Land: Frankrike, Roussillon/AOP Rivesaltes| Producent: Domaine Cazes| Druvor: 100% Grenache Blanc| Alk: 15,5%-vol| Vol: 75 cl| Årgång 1957| Art.nr: SB 94026| Pris: 1950kr| Antal flaskor: 24| Webblansering: 2017-09-21

Årgång 1957 har en underbar komplex och inbjudande doft av rancio (lätt oxidativ ton), färska valnötter, apelsinskal, torkad aprikos, acacia honung och söta fikon.

Smaken är fyllig, koncentrerad, silkeslen och ”luftig” med en fin elegant sötma och friskhet. Eftersmaken är lång, avrundad och härligt balanserad. Serveras med fördel lättkyld.

Detta söta vin avnjuts som den är eller till desserter som crema catalana, citrontarte med kanderade citronskrivor, tarte tartin på karamelliserade päron och äpple, gratinerad äpple- och limepaj.

Druvorna kommer från kalkrika jordar i Corbières bergskedja. Direkt efter skörden pressades druvorna försiktigt och fick jäsa på tank. Jäsningen avbröts med tillsats av neutral sprit. Vinet fick ligga kvar på samma 500-liter ekfat s.k. foudre i nära 60 år innan försiktig filtrering och buteljering.

• Tillsats av neutral sprit: lördag 31 augusti 1957
  • Vinet lades på fat: tisdag 1 april 1958
  • Buteljeringsdatum: fredag 6 januari 2012
  • Antal producerade flaskor: 596
  • Sockerhalt: 95,5 gr/L

Lanseringarna sker via Systembolagets webbportal. Båda vinerna släpps den 21:a September och säljes under helgen. Det är principen först till kvarn som gäller då varorna är kvoterade på grund av den begränsade tilldelningen.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Ett samarbete mellan två starka kvinnor: House of Dagmar klär Anna de Codorníu-flaskan i sommar26.4.2018 08:01Pressmeddelande

Det spanska vinhuset Codorníu och det svenska modehuset House of Dagmar inleder ett designsamarbete inför sommaren 2018. Med inspiration hämtad från den moderna kvinnan, konst och natur har Dagmar klätt flaskan i rosa tulpaner mot en djupgrön bakgrund. Precis samma mönster som kommer att rama in Dagmars pre-fall 2018-kollektion kommer att smycka premiumcavan Anna de Codorníu. Flaskan finns på Systembolaget från och med 1 maj.

Ny premium-riesling från Cono Sur, Single Vineyard Block nr 238.2.2018 09:00Pressmeddelande

Nu finns ytterligare ett fräscht vitt premiumvin på den chilenska vinhyllan, en torr riesling från prisbelönta producenten Cono Sur. Vinet kommer från en enskild vingård i Bío-Bío Valley, Chile. Rieslingdruvorna har fått mogna långsamt på Block 23, innan de varsamt handplockades. Cono Sur Single Vineyard Riesling passar utmärkt till skaldjur, lite hetare asiatiska rätter eller varför inte en lyx-sushi.