Stoppa stängningen av psykiatriavdelningar i sommar

Under sommaren stänger Sahlgrenska Universitetssjukhuset (SU) flera slutenvårdsavdelningar inom psykiatrin. – Vänsterpartiet vill att alla i behov av psykiatrisk vård och deras anhöriga ska kunna lita på att det finns tillgång till vård även under sommaren. Psykisk ohälsa tar inte semester, säger Carina Örgård (v) regionråd i opposition.
Sahlgrenska universitetssjukhus

SU stänger flera psykiatriska avdelningar, där patienter med till exempel psykos, beroendesjukdom eller personlighetsstörning vårdas. Vårdförbundet säger att sparkraven på SU påverkar möjligheten att ge psykiskt sjuka rätt vård.
 Den psykiatriska kliniken på SU har länge varit under press. Det är inte första gången Vänsterpartiet försöker få den blågröna minoriteten att reagera och agera. Det de kallar effektivisering innebär i praktiken nedskärningar, säger Carina Örgård (V), regionråd i opposition.

Flera öppenvårdsmottagningar har redan innan pandemin stängts, och det saknas personal. Detta förvärras alltid under sommaren, och nu kommer över 40 vårdplatser att stänga ner över sommaren inom vuxenpsykiatrin.
 Detta innebär att personer med svåra psykiatriska problem inte kommer att få den vård de har rätt till och behöver i sommar. Vänsterpartiet vill att alla i behov av psykiatrisk vård och deras anhöriga ska kunna lita på att det finns tillgång till vård även under sommaren. Psykisk ohälsa tar inte semester, säger Carina Örgård (v).

Vänsterpartiet arbetar för att rusta upp och förstärka psykiatrin, inte nedmontera den. Vi har länge föreslagit konkreta åtgärder för att behålla personalen, och resurser till att kunna hålla mottagningarna öppna.

Sahlgrenska universitetssjukhus
Carina Örgård (v), regionråd i opposition. Fotograf: Erik Järvelä