Stoppade rattfull med sin lastbil, nu har han fått pris av MHF

Andreas Ross från Flerohopp i Nybro kommun är årets trafikhjälte. Han stoppade med hjälp av sin lastbil en rattfyllerist från att skada andra.

Andreas Ross, utnämnd till årets Trafikhjälte 2018

Andreas vann med god marginal när de över 200 000 följarna på facebooksidan ”Jag vill inte förlora vänner och familj. Kör inte full” röstade om vem som skulle bli årets trafikhjälte.

Efter en polisjakt på en bilist som uppträdde aggressivt och vårdslöst körde föraren plötsligt ur en rondell in på en enfilig väg mot mötande trafik. Andreas Ross agerade blixtsnabbt och lyckades klämma fast bilen mot ett räcke med sin lastbil. Han hade flera personbilar bakom sig, och om bilen hade tagit sig förbi honom hade det kunnat sluta riktigt illa.

Han har redan hyllats av Karlskronapolisen, nu stämmer MHF in i hyllningskören.

Förutom hedersutmärkelsen har Andreas Ross fått 10.000:- i prissumma, när prisutdelningen igår ägde rum på Andreas arbetsplats på åkeriet Keith & Son i Kalmar.

Motivering: Med stort mod och sinnesnärvaro har Andreas Ross handgripligen visat prov på civilkurage. Han är en förebild och vi hoppas att han kan inspirera andra att ingripa när någon behöver en medmänniska för att förhindra en trafikolycka.

Andreas Ross, utnämnd till årets Trafikhjälte 2018

MHF är en ideell trafiksäkerhetsorganisation som främst arbetar för trafiknykterhet. Vi har ca 15 000 medlemmar. Organisationen är uppdelad i sju geografiska regioner och ca 210 lokalavdelningar.

Sedan starten 1926 har vi tagit aktiv del i många olika frågor med syfte att höja trafiksäkerheten i Sverige. MHF har bland annat medverkat till att genomföra högertrafikomläggningen, lagstadgade låga promillegränser och användande av säkerhetsbälte.

Vi arbetar i linje med nollvisionen som riksdagen beslutat om – att ingen ska dö eller skadas i trafiken. Vi fokuserar därför våra insatser på att delmålet för år 2020 med 99,9 procent nykter trafik i Sverige ska uppnås. Vår nollvision: ingen ska dö av rattfylleri!

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Tylösandsseminariet 2018 har temat "Så delar vi vägen – Tryggt och säkert", 4-5 september3.9.2018 18:03Pressinbjudan

Tisdag 4 september öppnar den sextioandra upplagan av Tylösandsseminariet. I år är temat för trafiksäkerhetskonferensen: "Så delar vi vägen – Tryggt och säkert". Om vi ska nå målen inom trafiksäkerhet så räcker det inte att göra kampanjer och att bygga säkrare infrastruktur. Vi måste också hitta sätt att verkligen påverka var och en, såväl privatpersoner som företag och organisationer.

Alingsås i fokus på trafiknykterhetens dag 22 maj17.5.2018 11:02Pressmeddelande

Tisdagen 22 maj är det Trafiknykterhetens dag. En dag som MHF instiftat för att uppmärksamma konsekvenserna av rattfylleri. På fler än 160 platser över hela landet uppmärksammas Trafiknykterhetens dag med olika aktiviteter. Polisen gör i samarbete med MHF en storsatsning med extra trafiknykterhetskontroller i delar av landet. Vårt huvudevenemang kommer i år att vara i Alingsås, där vi kommer att finnas på Lilla torget mellan klockan 10:30-15:00.