Stor efterfrågan på mark för industri och logistik i Göteborgsregionen

Efterfrågan på mark för industri och logistik i Göteborgsregionen är större än förväntat, något som vittnar om regionens attraktivitet. Mellan fyra och åtta miljoner kvadratmeter verksamhetsmark bör reserveras och förberedas i tid fram till 2035 för att möta behovet och dra hit nya etableringar.

Pressbild. Foto: Bengt Kjellin, Business Region Göteborg

Det konstaterar Business Region Göteborg i en ny rapport, Näringslivets behov av mark för industri och logistik i Storgöteborg 2018, som man sammanställt tillsammans med Stadsbyggnadskontoret, Fastighetskontoret och Göteborgs hamn.

Göteborgsregionen befinner sig i kraftig tillväxt med ett långsiktigt mål om att skapa 120 000 nya jobb fram till 2035. En del av dessa jobb kräver arbetsplatser för industri och logistik – och arbetsplatser kräver mark.

– Det är oerhört positivt att efterfrågan på mark är så stor och vi måste redan nu lyfta det faktum att mellan fyra och åtta miljoner kvadratmeter mark behövs de närmaste åren, dels för att ha beredskap, dels så att marken inte reserveras för annat, säger John Wedel, ansvarig infrastruktur och logistik på Business Region Göteborg och den som skrivit rapportsammanfattningen.

– På lång sikt finns mark – men vi behöver ha en beredskap när förfrågningarna kommer. Företagen har inte alltid tid att vänta, säger Jessica Waller, näringslivsutvecklare stadsutveckling på Business Region Göteborg.

– Konkurrensen om etableringarna är stenhård. Går det inte snabbt nog kan företagen välja att etablera sig i andra delar av Sverige eller till och med utomlands och regionen går miste om arbetstillfällen. Det har redan förekommit, säger John Wedel.

Just nu pågår arbetet med en ny översiktsplan för Göteborg, det vill säga den långsiktiga visionen om hur stadens mark- och vattenområden ska användas och om hur bebyggelsen ska utvecklas.

– Vårt mål är att det faktaunderlag vi har tagit fram används för att bredda synen på vad mark ska användas till och definiera och reservera mark för tyngre verksamheter. Men det är en balansgång, det behövs naturligtvis också ett stort bostadsbyggande, säger John Wedel.

Rapporten Näringslivets behov av mark för industri och logistik i Storgöteborg 2018 presenteras i dag på mässan Logistik & Transport i Göteborg.

Jessica Waller, näringslivsutvecklare stadsutveckling (med regionalt perspektiv), Business Region Göteborg
Tel: 031-367 62 17, mail: jessica.waller@businessregion.se

John Wedel, ansvarig infrastruktur och logistik, Business Region Göteborg
Tel: 031-367 61 21, mail: john.wedel@businessregion.se

Bengt Kjellin, presschef, Business Region Göteborg
Tel: 031-367 61 64, mail: bengt.kjellin@businessregion.se

Pressbild. Foto: Bengt Kjellin, Business Region Göteborg

Göteborgs innovativa transportlösningar lockar hit delegation från åtta länder14.9.2018 13:03Pressmeddelande

Städer världen över måste utveckla sina transportlösningar för att öka rörligheten och minska utsläppen. Göteborg, som är först i världen med att undersöka samspelet mellan självkörande fordon och långsiktig stadsplanering, visar den 17 och 18 september upp den senaste utvecklingen när staden gästas av en internationell delegation från åtta länder. På programmet står bland annat provkörning av eldrivna lastcyklar längs Stora Hamnkanalen.

Kraftig ökning av företagens lönesumma20.6.2018 15:33Pressmeddelande