Stor enkät om vildsvinsskador – 70 procent är drabbade

Vildsvin ställer till stora bekymmer för jord- och skogsbrukare runt om i landet. Stammen sprider sig i det närmaste okontrollerat och påverkar både framtidstro och mående för LRFs medlemmar, det visar en ny enkät som 6 800 LRF-medlemmar har svarat på.

När LRF frågar sina medlemmar om de har vildsvinsskador på sin mark, svarar 70 procent ja. Och drygt 70 procent av de som har vildsvinsskador, svarar att vildsvinsskadorna påverkar deras mående och framtidstro negativt.

– När man har vildsvin i området, vet man aldrig vad de kommer att förstöra härnäst. Det är psykiskt påfrestande. Det är väldigt allvarligt att så många mår dåligt och får minskad framtidstro på grund av vildsvinen, säger Palle Borgström, förbundsordförande LRF.

Vildsvinens utbredning skiljer sig åt i landet. I sju av 18 län har minst 8 av 10 vildsvinsskador på sina marker (Södermanland, Stockholm, Kalmar, Blekinge, Jönköping, Kronoberg, Östergötland). Det är bara i Jämtland och Västernorrland man uppger att vildsvinsskador inte förekommer.

De ekonomiska konsekvenserna av vildsvin i jordbruk består dels av direkt skada i form av uppbökad mark dels av indirekta skador då lantbrukaren tvingas anpassa odlingen efter viltet. Av de som har vildsvinsskador uppger 4 av 10 att de anpassar odlingen efter viltet.

– Att inte kunna välja vad man ska odla på sina marker på grund av vildsvinen blir en stor kostnad. Olika grödor ger olika betalt och avkastar olika mycket. Som bonde och företagare måste man kunna välja för att optimera företaget. Vildsvinen får inte tillåtas styra växtföljden på gården då har vi ingen chans att nå målen i livsmedelsstrategin.

För mer information kontakta LRF press 010-184 40 70.

Gigantiskt digitalt hållbarhetsmöte i Sverige26.6.2020 11:14:42 CESTPressmeddelande

I början av juli skapar LRF hållbarhetshistoria. Då håller det svenska lantbruket världens troligen största digitala hållbarhetsmöte. LRF hoppas på upp emot 25 000 deltagare. – Jord- och skogsbruket måste ta ledningen i hållbarhetsdebatten. Vi har det helhetsperspektiv och den kunskap som behövs för att lyfta debatten. Den gröna framtiden ligger bokstavligen i våra händer, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

LRF rekryterar Energiföretagens VD9.6.2020 10:00:00 CESTPressmeddelande

Pernilla Winnhed, idag VD för Energiföretagen, blir ny chef för LRFs avdelning för Näringspolitik & Företagande och kommer att ingå i LRFs ledningsgrupp. – Vi är väldigt nöjda med rekryteringen av Pernilla Winnhed. Pernilla har en mycket värdefull kombination av kunskap från myndighets- och regeringskansliarbete inifrån, men också av att framgångsrikt driva en branschorganisation och stärka den branschens påverkansröst gentemot politiken. Det blir till stor nytta i vårt viktiga påverkansarbete, säger Anna Karin Hatt, VD och koncernchef för LRF.

Svensk odling behöver sin ordinarie arbetsstyrka1.6.2020 11:42:35 CESTPressmeddelande

Svensk odling av bär och grönsaker samt skogsbruket har under våren fått en ovanligt framträdande roll. Bristen på arbetskraft blev stor, regeringen klassade livsmedelsproduktion som samhällsviktig och många arbetssökande vände sig till odlingen för jobb. - Vi är enormt tacksamma för allt stöd från regering, organisationer och alla sökande. Många av våra medlemsföretag har tack vare hårt eget arbete, och de insatser som gjorts, kunnat få tag på hela eller delar av sin ordinarie arbetskraft eller ny arbetskraft. Nu återstår att säkra att de som fortsatt har arbetskraftsbehov kan få in både erfaren personal och komplettera där det fortsatt saknas, säger Anna Karin Hatt, vd på Lantbrukarnas Riksförbund.