Stor enkät om vildsvinsskador – 70 procent är drabbade

Vildsvin ställer till stora bekymmer för jord- och skogsbrukare runt om i landet. Stammen sprider sig i det närmaste okontrollerat och påverkar både framtidstro och mående för LRFs medlemmar, det visar en ny enkät som 6 800 LRF-medlemmar har svarat på.

När LRF frågar sina medlemmar om de har vildsvinsskador på sin mark, svarar 70 procent ja. Och drygt 70 procent av de som har vildsvinsskador, svarar att vildsvinsskadorna påverkar deras mående och framtidstro negativt.

– När man har vildsvin i området, vet man aldrig vad de kommer att förstöra härnäst. Det är psykiskt påfrestande. Det är väldigt allvarligt att så många mår dåligt och får minskad framtidstro på grund av vildsvinen, säger Palle Borgström, förbundsordförande LRF.

Vildsvinens utbredning skiljer sig åt i landet. I sju av 18 län har minst 8 av 10 vildsvinsskador på sina marker (Södermanland, Stockholm, Kalmar, Blekinge, Jönköping, Kronoberg, Östergötland). Det är bara i Jämtland och Västernorrland man uppger att vildsvinsskador inte förekommer.

De ekonomiska konsekvenserna av vildsvin i jordbruk består dels av direkt skada i form av uppbökad mark dels av indirekta skador då lantbrukaren tvingas anpassa odlingen efter viltet. Av de som har vildsvinsskador uppger 4 av 10 att de anpassar odlingen efter viltet.

– Att inte kunna välja vad man ska odla på sina marker på grund av vildsvinen blir en stor kostnad. Olika grödor ger olika betalt och avkastar olika mycket. Som bonde och företagare måste man kunna välja för att optimera företaget. Vildsvinen får inte tillåtas styra växtföljden på gården då har vi ingen chans att nå målen i livsmedelsstrategin.

För mer information kontakta LRF press 010-184 40 70.

LRF investerar för att öka digitaliseringstakten i lantbruket11.2.2020 07:57:00 CETPressmeddelande

LRF, Lantbrukarnas Riksförbund, investerar och går in som delägare i det svenska bolaget Hencol, som är ledande inom digitaliseringen av nötköttsproduktion. – Digitaliseringen inom nötköttsproduktionen är idag mycket begränsad, samtidigt som möjligheterna till och behovet av digitalisering i såväl själva produktionen som genom hela värdekedjan är mycket stort. Om näringen kan få tillgång till bra beslutsstöd, baserat på realtidsinformation, är det mycket värdefullt både för den enskilde lantbrukaren och för efterföljande förädlingsled, säger Anna-Karin Hatt, VD och koncernchef för LRF.