Stor europeisk framgång - 1,4 miljoner underskrifter mot djurförsök

Den 31 augusti gick det europeiska medborgarinitiativet Save Cruelty Free Cosmetics i mål - ett initiativ som Djurens Rätt varit drivande i och som totalt samlat in 1,4 miljoner underskrifter från EU-medborgare. Nu är det upp till EU-kommissionen att agera för ett EU fritt från djurförsök.

1,4 miljoner EU-medborgare vill se ett EU fritt från djurförsök. Foto: Shutterstock

I EU utsätts över tio miljoner djur varje år för plågsamma djurförsök. Startskottet för medborgarinitiativet Save Free Cruelty Cosmetics föranleddes av att EU:s kemikaliemyndighet krävde att få göra nya djurtester på redan djurtestade ämnen som varit säkra att använda i flera år. Målet med Save Cruelty Free Cosmetics är att förbudet mot djurtestad kosmetika i EU ska skyddas, men också att EU ska ta fram en handlingsplan för utfasning av samtliga djurförsök. Djurens Rätt har, tillsammans med andra organisationer i Europa, arbetat intensivt för att få ihop det antal namn som krävs och gläds nu åt att initiativet gått i mål.

– Vi är oerhört glada över att så många har gjort sina röster hörda för de miljontals djur som utsätts för djurförsök i Europa. Det här skickar ett tydligt budskap till politikerna, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Nästa steg i processen är att alla namnunderskrifter ska valideras. Därefter presenteras initiativet i en offentlig utfrågning i Europaparlamentet varpå EU-kommissionen inom sex månader ska avgöra om de kommer lägga fram ett lagförslag utifrån initiativet.

– Det är en lång väg kvar till ett lagförslag, men det är absolut inte omöjligt. Initiativet End the Cage Age visade att det går att påverka EU-lagstiftning. Nu fortsätter arbetet för att djurförsöken ska fasas ut en gång för alla, avslutar Camilla Bergvall.

Djurens Rätt har länge drivit frågan om en handlingsplan för utfasning av djurförsök, och detta är ett kliv i rätt riktning.

Vad är ett medborgarinitiativ?
Medborgare i EU kan genomföra ett så kallat medborgarinitiativ för att uppmana EU-kommissionen att lägga fram ett lagförslag. För ett medborgarinitiativ krävs underskrifter från en miljon EU-medborgare i minst sju av 28 EU-länder.

Djurens Rätt gör med målinriktade kampanjer och politiskt påverkansarbete skillnad globalt för de djur som är flest och har det sämst. Är sedan 1882 Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation med fler än 50 000 medlemmar.

Kartläggning visar omfattande lidande på Atrias kycklingslakteri i Sölvesborg20.9.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Atria Sverige AB har det tredje största slakteriet för kycklingar i Sverige och säljer kycklingkött under varumärkena Lagerbergs och Lönneberga. Under 2021 har Atria haft stora problem med klämda vingar, allvarliga frätskador på kycklingarna och hög dödlighet i transporter till slakteriet, men också skållning av levande kycklingar. Detta visar Djurens Rätts nya kartläggning.