Stor framgång: Kolmården ska sluta med delfinshower

Inga fler delfinshower! Kolmården ska stänga sitt delfinarium och i stället fokusera mer på att skydda hotade djurarter. De tolv delfiner som nu finns i Kolmården ska få nya hem så snart som möjligt. Det här är en mycket glädjande utveckling.
Foto: Tom Svensson

Lina Dahl, kampanjansvarig för vilda djur i World Animal Protection Sverige, säger:

”Vi har länge arbetat för att få stopp på delfinshowerna. Nu är det viktigt att delfinerna kommer till nya hem där de kan leva så bra liv som möjligt – helst utan att behöva uppträda. För delfinernas välfärd bör också de flesta flockmedlemmarna få vara tillsammans även i fortsättningen. Vi ser helst att delfinshowerna i Kolmården stoppas helt redan nu. Delfiner är vilda djur som inte mår bra av att hållas i fångenskap och tvingas att uppträda.”

Över 50 år med delfiner

Sedan 1969 har Kolmårdens djurpark genomfört föreställningar med delfiner. Men nu meddelar djurparken att delfinariet kommer att avvecklas. Exakt när är oklart, men Kolmården har fattat ett principbeslut om att satsa mer på bevarande av hotade djurarter och ska därför så småningom stänga delfinariet.

Men avvecklingen kommer att ta tid. Vad som ska hända med de tolv delfinerna är i dagsläget oklart. Förmodligen dröjer det flera år innan de har fått någon annanstans att vara. Till dess planerar Kolmården att fortsätta med delfinshowerna.

Sandra Jönsson, expert på vilda djur i World Animal Protection Sverige, säger:

”Kolmårdens avvecklingsbeslut verkar vara en del av en positiv tendens även i vår omvärld och sannolikt kommer vi att få se en minskning i andra europeiska länder också. Förhoppningsvis ändras inställningen till delfiner så att de i större utsträckning får utlopp för sina naturliga beteenden i frihet i haven där de hör hemma. Att åka på delfinskådningar och respektfullt titta på vilda delfiner är ett mycket djurvänligare alternativ än att titta på delfinshower i delfinarier.”

Foto: Tom Svensson