Stor givarvilja när rekordsumman 106 miljoner delas ut till svensk hjärnforskning

Viljan att stödja svensk hjärnforskning har aldrig varit större. Hjärnfonden gör den största utdelningen någonsin när 90 forskningsprojekt får dela på totalt 106 miljoner kronor.

– Det är fantastiskt att vi efter ett turbulent år gör en rekordutdelning till livsviktig hjärnforskning som minskar lidandet och ger många möjligheten till ett bättre liv. Gåvorna är ett tecken på människors vilja att stödja forskningen, och kännedomen om att det friska livet sitter i hjärnan samtidigt som var tredje svensk drabbas av sjukdomar i hjärnan, säger Hjärnfondens generalsekreterare Anna Hemlin.

Nytt för 2021 är treårsbidragen som delas ut till 14 forskare vid landets universitet och högskolor. 35 forskare får ta emot tvåårsbidrag och 42 får bidrag i ett år. Årets utdelning går till forskningsprojekt inom bland annat epilepsi, Alzheimers, Parkinsons, psykisk ohälsa, MS och beroendesjukdomar.

– Forskning om hjärnan är en förutsättning för att vi ska kunna få fram nya effektiva behandlingar, skickligare diagnostik och en skapa bättre hälsa för alla drabbade. Hjärnfondens utdelning till hjärnforskning är ett viktigt tillskott i ett samhälle där hjärnans sjukdomar innebär enorma kostnader varje år och lidandet för de drabbade och anhöriga är omätbart, säger Anna Hemlin.

Skolbarns engagemang gav stöd till forskning om barnhjärnan

Barnhjärnfonden, som är en del av Hjärnfonden, tog tidigare i år emot 5,9 miljoner när 108 486 skolbarn sprang Skolloppet. Det var andra året i rad som Team Rynkeby – God Morgon anordnade motions- och välgörenhetsloppet till förmån Barnhjärnfonden. Varje år drabbas tusentals svenska barn av någon form av hjärnsjukdom eller hjärnskada, ibland så svåra att livet inte går att rädda. Skolbarnens genererade medel finansierar nu livsviktig forskning om barn- och ungdomshjärnan.

Såhär har medlen fördelats mellan lärosätena:

Karolinska Institutet: 42,22 %
Lunds universitet: 16,67 %
Uppsala universitet: 15,56 %
Göteborgs universitet: 12,22 %
Linköpings universitet: 4,44 %
Kungliga Tekniska Högskolan: 3.33 %
Stockholms universitet: 2,22 %
Umeå universitet: 2,22 %
Örebro universitet: 1,11 %

För mer information kontakta gärna:
Martina Fjellsson Draoui, Press Manager, Hjärnfonden, 072-186 77 38, martina.fjellsson@hjarnfonden.se