Stor givarvilja när rekordsumman 106 miljoner delas ut till svensk hjärnforskning

Viljan att stödja svensk hjärnforskning har aldrig varit större. Hjärnfonden gör den största utdelningen någonsin när 90 forskningsprojekt får dela på totalt 106 miljoner kronor.

– Det är fantastiskt att vi efter ett turbulent år gör en rekordutdelning till livsviktig hjärnforskning som minskar lidandet och ger många möjligheten till ett bättre liv. Gåvorna är ett tecken på människors vilja att stödja forskningen, och kännedomen om att det friska livet sitter i hjärnan samtidigt som var tredje svensk drabbas av sjukdomar i hjärnan, säger Hjärnfondens generalsekreterare Anna Hemlin.

Nytt för 2021 är treårsbidragen som delas ut till 14 forskare vid landets universitet och högskolor. 35 forskare får ta emot tvåårsbidrag och 42 får bidrag i ett år. Årets utdelning går till forskningsprojekt inom bland annat epilepsi, Alzheimers, Parkinsons, psykisk ohälsa, MS och beroendesjukdomar.

– Forskning om hjärnan är en förutsättning för att vi ska kunna få fram nya effektiva behandlingar, skickligare diagnostik och en skapa bättre hälsa för alla drabbade. Hjärnfondens utdelning till hjärnforskning är ett viktigt tillskott i ett samhälle där hjärnans sjukdomar innebär enorma kostnader varje år och lidandet för de drabbade och anhöriga är omätbart, säger Anna Hemlin.

Skolbarns engagemang gav stöd till forskning om barnhjärnan

Barnhjärnfonden, som är en del av Hjärnfonden, tog tidigare i år emot 5,9 miljoner när 108 486 skolbarn sprang Skolloppet. Det var andra året i rad som Team Rynkeby – God Morgon anordnade motions- och välgörenhetsloppet till förmån Barnhjärnfonden. Varje år drabbas tusentals svenska barn av någon form av hjärnsjukdom eller hjärnskada, ibland så svåra att livet inte går att rädda. Skolbarnens genererade medel finansierar nu livsviktig forskning om barn- och ungdomshjärnan.

Såhär har medlen fördelats mellan lärosätena:

Karolinska Institutet: 42,22 %
Lunds universitet: 16,67 %
Uppsala universitet: 15,56 %
Göteborgs universitet: 12,22 %
Linköpings universitet: 4,44 %
Kungliga Tekniska Högskolan: 3.33 %
Stockholms universitet: 2,22 %
Umeå universitet: 2,22 %
Örebro universitet: 1,11 %

För mer information kontakta gärna:
Martina Fjellsson Draoui, Press Manager, Hjärnfonden, 072-186 77 38, martina.fjellsson@hjarnfonden.se

Hjärnfonden är en ideell insamlingsstiftelse utan statligt stöd. Vår vision är att ingen ska behöva lida av sjukdomar, skador eller funktionsnedsättningar i hjärnan. Målet är att rädda liv, bidra till fler friskår och öka livskvaliteten för drabbade och närstående. För att uppfylla visionen och nå de långsiktiga målen arbetar vi med två ändamål: insamling och finansiering av den bästa svenska hjärnforskningen, samt kunskapsspridning och påverkansarbete för hjärnans område. Hjärnfonden är helt beroende av gåvor och testamenten från privatpersoner och företagssamarbeten

Fler anställda inom välfärden i Östra Mellansverige larmar om för hög arbetsbelastning. Hjärnfonden presenterar reformförslag för ett hållbart arbetsliv25.2.2021 09:12:00 CET | Pressmeddelande

En tredjedel av de som arbetar inom kvinnodominerade yrken inom välfärden har en sådan hög stressnivå att de befinner sig i riskzonen för att utveckla utmattningssyndrom. Det visar en ny Kantar Sifo undersökning på uppdrag av Hjärnfonden. Östra Mellansverige är det område i landet där man i högst utsträckning upplever den farligt höga stressnivån. Sjukskrivningstalen i landet på grund av stressrelaterad psykisk ohälsa har dominerat sedan 2010. Hjärnfonden vill med 20 nya reformförslag sätta stopp för den ohållbara stressen.

Anställda inom välfärden i Sydsverige larmar om för hög arbetsbelastning Hjärnfonden presenterar reformförslag för ett hållbart arbetsliv25.2.2021 09:11:00 CET | Pressmeddelande

En fjärdedel av de som arbetar inom kvinnodominerade yrken inom välfärden har en sådan hög stressnivå att de befinner sig i riskzonen för att utveckla utmattningssyndrom. Det visar en ny Kantar Sifo undersökning på uppdrag av Hjärnfonden. Hälften av alla anställda inom välfärden i Sydsverige upplever mer stress på arbetet under pandemin. Sjukskrivningstalen i landet på grund av stressrelaterad psykisk ohälsa har dominerat sedan 2010. Hjärnfonden vill med 20 nya reformförslag sätta stopp för den ohållbara stressen.

Hjärnfonden och sju fackförbund: Så kan politiken bidra till bättre arbetsmiljö.24.2.2021 13:18:00 CET | Pressmeddelande

Den ohållbara stressen måste få ett slut. Det är hög tid att flytta fokus från enskilda individers ansvar till ohållbara strukturer i arbetsmiljön. Arbetslivets villkor behöver reformeras. Vi vill se fler som på nationell nivå, liksom i regioner och kommuner såväl som på enskilda arbetsplatser tydligare står upp för arbetsmiljön och att reformer genomförs. Tillsammans representerar vi, medskribenter med Hjärnfonden, över en miljon medlemmar och medarbetare i välfärdssektorn. Den nya arbetsmiljöstrategin som regeringen aviserade i förra veckan räcker inte. Sverige kan bättre. Långvarig stress utan tillräcklig återhämtning ökar risken för utmattningssyndrom, en hjärnsjukdom. Under pandemin har redan hårt pressade yrken arbetat ännu hårdare. Hjärnfonden har låtit 1000 slumpvist valda undersköterskor, lärare, läkare och sjuksköterskor svara på en enkätundersökning från SIFO inklusive ett vetenskapligt validerat stresstest. Den visar att 46 procent upplever mer stress idag jämfört med innan