Škoda Sverige

Stor lansering 2022: Nya ŠKODA FABIA

Den fjärde generationen av ŠKODAs klassiska modell FABIA gör entré på marknaden 2022. Nya FABIA är mer kompetent, rymligare och sportigare än sin föregångare. Ny fräsch design i både interiör och exteriör, fler smarta ”Simply Clever”-funktioner än någonsin tidigare och uppgraderade säkerhetssystem gör FABIA till den perfekta kompaktbilen.

Sedan FABIA introducerades på marknaden 1999 har ŠKODAS kompaktbil etablerat sig som en klassiker på de svenska vägarna. Den tredje generationen FABIA såldes i nästan 24.000 exemplar i Sverige mellan åren 2015-2021, och nu väntas den fjärde generationen som är en helt nyutvecklad och ombyggd modell bli nästa storsäljare i segmentet.

I Sverige kommer modellen FABIA Hatchback Style att erbjudas med drivlinan 1.0 TSI 110 hk DSG (automatväxlad). Pris från 219 900kr. Nya FABIA kommer också finnas tillgänglig för privatleasing.

En FABIA med mer utrymme och fler smarta funktioner än någonsin tidigare

För första gången är FABIA byggd på MQB A0-plattformen, vilket gör bilen 11 centimeter längre än sin föregångare, och mäter nu en total längd på 4,11m. Det extra utrymmet märks särskilt i den rymliga cockpiten, men också i bagageutrymmet som rymmer 50 extra liter, total bagageutrymmesvolym är 380 liter.

ŠKODAS unika ”Simply Clever”-funktioner har blivit fler än tidigare vilket underlättar både vardagen och körningen. Det klassiska ŠKODA-paraplyet på insidan av dörren är givetvis inkluderat även i denna modell, men också nya funktioner som smidiga hållare för din smartphone, laddbox för smartphone, nya USB-ingångar och ett fällbart flexibelt förvaringsfack i bagageutrymmet är några av drygt 40 funktionerna som förenklar vardagen med nya FABIA.

Design som utstrålar sport och elegans

Stor vikt har lagts på den uppdaterade designen av nya FABIA. Fronten på bilen kännetecknas av knivskarpa, smala strålkastare och den sexkantiga sportiga grillen. Strålkastarna är uppgraderade med LED-teknik och de skarpt dragna bakljusen finns också i en full LED-variant som tillval. Nya FABIA är med sin sportiga design dessutom bäst i klassen när det gäller aerodynamik. ŠKODA har med den här modellen satt nytt rekord i småbilssegmentet genom att minska dragkoefficienten (cd) till 0,28 – föregående generation var 0,32.

ŠKODAs signifikanta inredningskoncept finns nu också i nya FABIA med stor central display, fräscha färger och en lättmanövrerad 9,2-tums infotainmentskräm samt den 10,25 digitala instrumentpanelen ger god överblick över bilens system.

Säkrare körning med nya FABIA

Säkerhet är högsta prioritet när ŠKODA utvecklar nya modeller. Därför kommer FABIA kunna utrustas med upp till nio airbags och blir en av de säkraste småbilarna på marknaden. Inte mindre än sju assistanssystem finns tillgängliga som förenklar och säkrar körningen. Dessutom är nya FABIA rustad med ISOFIX för optimal installation av bilbarnstolar, allt för att passa den lilla familjen.

Lansering i Sverige

Nya ŠKODA FABIA kommer att lanseras i Sverige under första halvåret 2022. Detaljer om säljstart och de första kundleveranserna kommuniceras längre fram via skoda.se och SKODA Sveriges återförsäljarnät.

Škoda Sverige

› Fokuserar på tre prioriteringar med sitt ”NEXT LEVEL ŠKODA”-program för framtiden: att utöka modellportföljen mot nybörjarsegment, att utforska nya marknader för ytterligare tillväxt i volymsegmentet och att göra konkreta framsteg inom hållbarhet och mångfald.

› Erbjuder för närvarande sina kunder tio personbilserier: FABIA, SCALA, OCTAVIA, SUPERB, KAMIQ, KAROQ, KODIAQ och ENYAQ iV.

› Levererade över en miljon fordon till kunder runt om i världen 2020.

› Har tillhört Volkswagen-gruppen i 30 år. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika fordonstillverkarna i världen. I samarbete med gruppen utvecklar och tillverkar ŠKODA AUTO självständigt fordon samt komponenter, motorer och växellådor.

› Verkar på tre platser i Tjeckien; tillverkar i Kina, Ryssland, Slovakien och Indien främst genom koncernpartnerskap, samt i Ukraina med en lokal partner.

› Sysselsätter cirka 42 000 personer globalt och är aktiv på mer än 100 marknader.

Följ Škoda Sverige

Senaste pressmeddelandena från Škoda Sverige

Nya generationen Škoda Kodiaq äntligen beställningsbar – svenska priser officiella5.4.2024 09:30:00 CEST | Pressmeddelande

Familjefavoriten Škoda Kodiaq täcktes av i Berlin så sent som i höstas förra året. Idag, 5 april, är den nya generationen av populära Škoda-SUV:en äntligen beställningsbar. Den största förändringen för modellen, utöver ny interiör och exteriör design, är den nya drivlinan som innebär att Kodiaq för första gången erbjuds som laddhybrid, och det med en räckvidd på upp till 100 kilometer (WLTP).

Škodas helelektriska instegs-SUV är officiell – nya Škoda Epiq15.3.2024 10:45:00 CET | Pressmeddelande

Idag, 15 mars, på Škoda Autos årliga presskonferens avslöjades Škoda kommande tredje helt eldrivna bilmodell, en mindre SUV crossover i form av en verklighetstrogen designstudie. Den nya modellen som lanseras efter den kompakta helelektriska SUV:en Škoda Elroq får namnet Škoda Epiq och är en 4,1 meter lång SUV med upp till 400 kilometers elektrisk räckvidd och 490 liters bagageutrymme. Nya Škoda Epiq kommer att täckas av under 2025, med en prisindikation kring 25 000 Euro. Epiq är den första modellen som är fullt ut utvecklad i enlighet med Škodas nya designkoncept Modern Solid. Ett formspråk som kombinerar en robust funktionalitet med en autentisk och tidlös design med hållbara material. Modellen kommer att kompletteras med en gedigen digital upplevelse med ny teknologi och nya funktioner.